Alkudni tudni kell
2011. június 06. írta: Kóczy László

Alkudni tudni kell

Még mindig a buszsávról van szó. Meg arról, hogy miért olyan nehéz a BKV-autósok vitát feloldani. Nem hiszem, hogy bárkinek joga lenne az országban akárhol, korlátozás nélkül füstölnie. De azt sem hiszem, hogy bárkinek joga lenne mindenféle tanulmány, vagy egyeztetés nélkül buszsávokat festegetni. Sajnos, amíg marad ez a stílus, nehéz lesz az ügyön túllépni.

Közgazdászként -nem először- húzom fel a szemöldököm, mikor az érdekellentéteket a jogi tiltás módszerével kezelik. Ez tilos, az tilos. Piros, tilos - ez persze marhaság. A tiltás csak megfelelő retorzióval működik és hacsak nem akarnak valakit börtönbe dugni azért, mert a buszsávban hajt, máris gazdasági a kérdés. Az egyszerű pesti pedig sír, mert nem érti, hogy a környező városokban-falvakban lakók tízmilliókat spóroltak ingatlanjukon, és ebből a magasabb utazási költség mellett is telik a büntetésre. Persze sokkal egyszerűbb lenne, ha lenne egy tarifája a gyors közlekedésnek - a buszsáv egyszerűen fizetős is lehetne. Épp csak annyira lenne drága, hogy még jól lehessen haladni. Japánban bevált módszer.

A tréfát félretéve a megoldás az, ha olyan környezetet alakítunk ki, ahol jobban megéri buszozni. Nehéz alkudni, ha a két fél érdekei teljesen ellentétesek, mint a fenti ábrán. Mondok egy egyszerű példát: A piaci kofa 500-ért veszi az epret, és 650-ért adja. Én 600-nál többet nem adnék érte. Ezzel ő nyilván rosszabbul jár, az alkuval tulajdonképpen az ő zsebéből veszem ki a pénzt (már ha eltekintünk attól a lehetőségtől, hogy akkor egyáltalán nem veszek). Ha viszont felajánlom, hogy elvinnék két kilót 1200-ért, a kofa már jól jár. A két kilós ajánlattal a haszna 200, míg ha egy kilót veszek "listaáron", akkor csak 150 forint. Ezzel a húzással sikerült a fenti alkuproblémát átalakítanom az alábbivá.

Nehéz azzal megnyerni az autósokat, hogy ezentúl kevesebb autót engedünk be a városba, viszont sokkal lassabban. Ha a városi forgalmat akarjuk korlátozni, olyan megoldást kell keresni, hogy gyorsabban bejussanak. A megfelelő elővárosi közlekedés, P+R parkolók ezen segíthetnek.

Most, hogy ezt meg is oldottuk, azért van pár bökkenő: Budapestnek szíve joga, hogy ne engedje be az autókat. Ha ez nem tetszik lehet máshova menni dolgozni. Másrészről, ha most az autósoktól eltekintünk, akkor könnyen belátható, hogy a tömegközlekedés finanszírozása érdek szerint kell történjen, tehát nem várható, hogy Budapest finanszírozza az egész régió közlekedését. Sőt!

Például 40-es busz üzemeltetési költségeit annyiban kell Budapestnek fizetnie, amennyire a budapestiek (alig) használják és olyan arányban Budaörsnek, amennyire az örsiek (sokat). Ugyanis jó, hogy a benzin helyett buszjegyet veszünk, de a leparkolt kocsi helyett ezeknek az autósoknak át kellene ülniük egy -hasonlóan komfortos, pl. légkondicionált- buszba, vonatra. És ez az, amit sokan kifogásolnak, ami hiányzik. Talán itt kellene kezdeni.

A bejegyzés trackback címe:

https://koczy.blog.hu/api/trackback/id/tr232960559

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása