Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

Kóczy játékelmélet blogja

Tudomány, gazdaság, játékelmélet

Hirdetés

Friss topikok

  • G. M. E.: "Attól, hogy (egy részét) továbbhárítja, még csökken a profitja." Én is pontosan így gondoltam, e... (2014.11.14. 20:59) 150
  • Gömöri András: @Robert Somogyi: Viszont a hivatkozott "A Theory of Incentives in Procurement and Regulation" c. k... (2014.11.03. 10:28) Jean Tirole kapta a 2014. évi közgáz Nobelt!
  • dr doktorka: A különbség a két fél között annyi, hogy míg Stiglitz lassan (de biztosan) halad a teljes debilitá... (2014.09.24. 20:21) Stiglitz és Matolcsy a Sötét Erők ellen?
  • dvhr: Arnyaltabb informacio arrol, miert nem lett Bolyai az akademia tagja. www.matud.iif.hu/2010/06/0... (2014.09.09. 17:08) Folyóirat toplista
  • Kóczy László: @Le Orme 2: Már ezért is megérte :-) Viccen kívül: nyilván olyasmiről írok, amihez azért értek. (2014.07.24. 19:16) Egyetemi rangsorok: a méret a lényeg?

Adó diplomás

2011.09.13. 12:00 Kóczy László

Megnyílt a Pennsylvaniai Egyetem Wharton Üzleti Iskolájában a Jacobs Levy Equity Management Center for Quantitative Financial Research. Mindez két korábbi hallgató, Bruce Jacobs és Kenneth Levy gáláns 10 M dolláros adományának köszönhetően. Fantasztikus dolog, de nyugaton, elsősorban angolszász vidéken nem rendkívüli. Természetes, hogy a volt diák hálás az alma maternek a megkapott tudásért, aminek köszönhetően ennyire vitte. Kapott valamit és most visszaad.

A költségvetés egyensúlyának megőrzéséért folyó kétségbeesett küzdelemben a kormány már mindenkit megadóztat. Van akit azért mert van rajta sapka, van akit azért, mert nincs. Újabban előkerültek a diplomások is, elkerült a diplomás adó.. és ez talán nem is olyan rossz ötlet, már feltéve, hogy jól csinálják (kizárt).

Szemben ugyanis Bruce Jacobsszal és Kenneth Levyvel, akik minden bizonnyal kőkemény tandíjat is fizettek, a magyar diplomás ingyen, vagy szinte ingyen szerzett diplomát, (sőt még ösztöndíjat is kapott). Mégsem hallunk arról, hogy valaki visszaadna valamit volt egyetemének. A fenti két úriember adománya igen jelentős - nem sok magyar magányszemély lenne képes egy ekkora összeget az asztalra tenni, pláne nélkülözni. Ha mégis volna ilyen, az alapjaiban változtatná meg egy egyetem lehetőségeit. Ugyanakkor elnézve hány vadiúj terepjáró jár az országban, biztos vagyok benne, hogy sokan tudnának pár millió forintot nélkülözni valamilyen nemes cél érdekében. Kérdés, mi az időtállóbb, egy BMW X6-os, vagy egy alapítvány, egy tudományos díj, vagy egy tanterem örökbefogadása?

A nagyvilágból folyamatosan hallani hasonló jó híreket. Legutóbb a Cambridge-i Egyetem 800. évfordulóját megünneplendő gyűjtött össze egymilliárd fontot, de menet közben becsusszant egy 30 milliós adomány a korábbi New Hall javára, amit emlékül azóta Murray Edwards kollégiumnak neveznek (Murray a kolesz első elnöke volt; az adomány az Edwards házaspártól érkezett). Itthonról csak a Fazekas centenáriuma kapcsán örökbe fogadható régi taneszközökről hallottam, az öregdiákok adományozása finoman szólva is szórványos.

Ha az adományozás nem megy szép szóval, az állam elveszi a törvény erejével. Úgy gondolom, hogy ez egy morálisan indokolható adó, amennyiben a megadóztatott diplomás adója az alma materéhez kerül(!). Ez ugyanis számtalan előnnyel járna. Egyrészt besegítene a felsőoktatás finanszírozásába. Ha ennek megfelelően kicsit csökkentenék az állami támogatásokat, gyakorlatilag lehetetlenné válna új egyetemek alakulása, illetve a kisebb egyetemek fennmaradása - összhangban a felsőoktatás átalakításáról szóló tervekkel. Ösztönzőt adna az egyetemeknek, hogy minél értékesebb diplomásokat bocsájtsanak ki, akik minél hamarabb, minél jobb feltételekkel tudnak elhelyezkedni a munkapiacon. És nem utolsósorban olyan diplomásokat, akik adót is fizetnek.

2 komment

Címkék: felsőoktatás egyetem adó diplomás

A bejegyzés trackback címe:

http://koczy.blog.hu/api/trackback/id/tr473223659

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

kirunews 2011.09.14. 10:13:34

A New York államban működő Rochesteri Egyetem könyvtárát egy öregdiák adományából bővítették kétszeresére, de volt, aki festményt, szobrot, lépcsőt adományozott. A folyóiratolvasó polcrendszerét egy teljes, 30 évvel azelőtt végzett évfolyam dobta össze. A könyvtár vezetőjét nem igazgatónak, hanem X.Y. [-ról elnevezett] igazgatónak nevezik (X.Y. a legnagyobb adományozó volt).

Az érem másik oldala: amikor átalakításokat végeznek a könyvtárban, akkor a diákok között írnak ki koncepció-pályázatot, a diákokhoz igazítják a nyitvatartást (végül a világon elsőként vezették be a 24 órás nyitvatartást), jelentős beleszólásuk van a könyvbeszerzésekbe, de közvetett módon még a könyvtári szoftverek fejlesztésébe is. Vagyis a diákok jogosan érzik azt, hogy komolyan veszik őket, már akkor is, amikor ott tanulnak -- amivel megalapozzák azt, hogy az öregdiákok egész életükben jó szívvel gondoljanak a régi iskolára.

Mammaroza · http://www.rozamami.blogspot.com/ 2011.09.20. 17:01:33

Angliában élünk a családommal. Lehet sok rosszat mondani az itteni oktatási rendszerre, de sokmindent megtanít az itteni embereknek. A gyerekeimn például egy-két havonta az iskolai oktatás keretébe vettek részt közösségi munkában, (charity shop-ban ruhavállfázás, köztéri virágültetés stb.) illetve adományokat is gyűjtenek a suliban - mikor mire - amelyre konzervet, ruhaneműt, használt könyvet lehet vinni. Lehet, hogy nem csak emiatt, de biztosan hozzájárul ez is a felnőttkori adományozási szokásokhoz. Azon gondolkodtam, hogy annak idején (szülői háttér nélkül) mit is hozhattam az iskolából - nem részletezem, mert órákig tudnék itt grafománkodni - de nem ezt tanultuk.