HTML

logo

Kóczy játékelmélet blogja

Tudomány, gazdaság, játékelmélet

Friss topikok

  • maxval balcán bircaman: Én úgy tudom - a ballib médiákból - hogy a nem szavazók NEM szavazót jelentenek, hiszen pl. az ide... (2018.09.19. 05:36) Ki, hol és hogyan tartózkodik?
  • henceg new era: Brilliáns kifejtés, valóban. (2018.07.13. 11:59) Focielmélet
  • Neruo: "Magyarország egy konzervatív, keresztény ország." Ez egy nem túl alátámasztott kijelentés, de ok... (2018.05.16. 12:12) Megnézni a választókat
  • s: @maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Faszért hallgatod? (2018.04.05. 15:24) Taktikai szavazás és egyensúly
  • chrisred: @/ms: Visszakanyarodtunk nagyjából ahhoz a verzióhoz, amit az elején állítottam, csak egy kicsit m... (2017.10.05. 05:36) Brutális burjánzás a Bundestagban

Egy kerékcsere margójára

2010.11.15. 01:00 Kóczy László

Minden idők egyik legizgalmasabb Forma-1 futamát láthattuk ma délután, ahol az optimista bolondként megmosolygott Vettel végül megszerezte a világbajnoki címet. Az igazság az, hogy legalább ennyire mondhatjuk, hogy a magasan esélyes Alonso, pontosabban a Ferrari veszítette el köszönhetően felületesen kezelt stratégiájuknak.

A Forma-1 persze a sebességről, az űrtechnikáról, meg hasonlókról szól, de hogy még izgalmasabb legyen, minden évben van, ami miatt taktikázni is kell. Jelenleg például minden versenyen kétféle gumit is használniuk kell a versenyzőknek. Már az is érdekes, hogy melyik legyen előbb, melyik utóbb. de a nagy játék mégis a kerékcsere.

Ahogy megy a futam, nagyjából a közepére már elszakad az élboly. Az élboly tagjai rendszerint a gyors gumival kezdenek és a lassabb, tartósat teszik fel később. Tehát ebben nincs különbség. A szokásos stratégia szerint a versenyzők megvárják, míg a mögöttük haladó kiáll cserélni, mennek még 1-2 kört a gyors gumival és így biztosan elé sikerül visszajönni a csere után is.

Úgy tűnik tehát, hogy itt is igaz az az elv, hogy a vezető az üldöző stratégiáját másolja. És ez általában igaz is, hiszen rendszerint minimálisak az autók közötti különbségek. Ma ez nem jött be. Alonso azt figyelte, hogy a mögötte haladó Webber mikor cserél  és rögtön követte. Hiba volt. Amögé a Petrov mögé tudott csak visszajönni, aki a verseny elején futott pár biztonsági autós kör alatt már letudta a kerékcseréjét és aki így az elvesztegetett időtt is szépen be tudta hozni. Tehát egy olyan üldöző előzte meg, akire nem figyelt.

Persze világos, hogy Alonso nem tudja minden üldöző stratégiáját másolni, így valahol esélytelen a védekezésben., Ebben az esetben valószínűleg jobban járt volna, ha csak később cserél: Webber valószínűleg ugyanúgy beakadt volna Petrov mögé, a későbbi csere ideére növelhette volna velük szemben az előnyét és így talán nem vesztett volna helyet a boxban.

 

Érdekes, hogy általában a legtöbb autó ugyanazt a stratégiát folytatja, s ha valaki kicsit előbb, vagy utóbb vált kereket, akkor "szegény próbálkozik." Holott a Forma-1 pontrendszere támogatja a kockázatvállalást, egy első és egy ötödik hely többet ér, mint két harmadik. Egy csapatban két autó van, tehát várható értékben jobban is járhatnának ha más taktikát folytatna, máskor cserélne a két versenyző. Arról nem is beszélve, hogy teljesen összezavarnák az előttük haladókat.

2 komment · 1 trackback

Címkék: sport stratégia forma 1 alonso vettel alkalmazások kockázat petrov üldöző konkáv hasznosság

A bejegyzés trackback címe:

https://koczy.blog.hu/api/trackback/id/tr242449242

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sebastian Vettel autogramja (Forma-1 világbajnokok sorozat) 2010.11.15. 09:47:06

Bár a friss világbajnok autogramját idén nyáron már bemutattuk egyszer, a sorozat végén megérdemli, hogy megtegyük ezt újra.Ki is az új világbajnok? Sebastian Vettel 1987-ben született. Hét éves kora óta aktív a motorsportban, azaz akkor ült elősz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koopac 2010.11.15. 04:51:55

A Ferrarinak egyrészt arra kellett figyelnie, hogy Webber ne előzze meg Alonsot, de legfőbbképpen arra, hogy Alonso legalább negyedik legyen, mivel Vettelt nem lehetett ma befogni.

Webber a kerékcseréje után kicsit beragadt Alguersuari mögé. Ezt kihasználva elég lett volna Massát kint hagyni pár körig, így ő a kerékcseréje után Webber elé ért volna ki. Én azt hittem, ez a terv, csak nem jött be nekik, de utána kiderült, hogy nem is ezt akarták... Nagyon meglepett, mikor láttam, hogy Massa Webber mögé érkezik, és még jobban, hogy utána Alonsót is lehozták.

Biztos már a verseny előtt eldöntötték, hogy az a legfontosabb, hogy Webbert maguk mögött tartsák. A nagy igyekezetben elfelejtették, hogy esetleg Alonso negyediknél rosszabb is lehet, és úgy már Vettel is veszélyes.

Kaland-Játék-Kockázat · http://kjkk.blog.hu 2010.11.16. 01:06:20

Te melyik futamot nézted? Nem hogy minden idők legizgalmasabb futama, de még csak izgalmas sem volt. Én is csak azért néztem, mert kiváncsi voltam ki nyeri a VB-ét. De ha csak az utolsó két percre kapcsolom oda, az sem lett volna nagy baj.