HTML

logo

Kóczy játékelmélet blogja

Tudomány, gazdaság, játékelmélet

Friss topikok

  • MAXVAL bircaman közíró: Én úgy tudom - a ballib médiákból - hogy a nem szavazók NEM szavazót jelentenek, hiszen pl. az ide... (2018.09.19. 05:36) Ki, hol és hogyan tartózkodik?
  • henceg new era: Brilliáns kifejtés, valóban. (2018.07.13. 11:59) Focielmélet
  • Neruo: "Magyarország egy konzervatív, keresztény ország." Ez egy nem túl alátámasztott kijelentés, de ok... (2018.05.16. 12:12) Megnézni a választókat
  • s: @maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Faszért hallgatod? (2018.04.05. 15:24) Taktikai szavazás és egyensúly
  • chrisred: @/ms: Visszakanyarodtunk nagyjából ahhoz a verzióhoz, amit az elején állítottam, csak egy kicsit m... (2017.10.05. 05:36) Brutális burjánzás a Bundestagban

Vissza a jövőbe?

2012.12.17. 00:49 Kóczy László

btf-train.jpgMiután kiderült hogy ezentúl jóformán senki sem fog ingyen tanulni a magyar felsőoktatásban (alig száradt meg a tinta a korábbi blogbejegyzésünkön), szombaton Orbán Viktor már arról beszélt (videó a hajtás után), hogy mindenki, aki átlép egy küszöböt és Magyarországon dolgozik, ingyen tanul. Egy pillanatra úgy tűnt, hogy repülünk a sötét középkorba, amikor a deákok Európát járták, ha tanulni akartak, most hirtelen ott tartunk, mint a legfejlettebb és leggazdagabb európai országok: az ingyen oktatásnál. 

Most tekintsünk el a koncepciótlan kapkodástól, a különböző szakmák fontosságát, társadalmi hasznát illető, szinte személyeskedő nyilatkozatoktól, vegyük csak ezt a jelent javaslatot. Nyilvánvaló, hogy a 240 pont komolytalan, valószínűleg elfelejtettek Orbánnak szólni, hogy így szinte minden egyetemista ingyen tanul. Legyen ez a pont 350, vagy akármennyi. Tekintsünk el attól is, hogy hogy szedik be azokon, akik külföldön vannak (valami az adóból leírható törlesztőrészlet ezt nyilván kezelhetné). Mit jelent a keretszámok eltörlése a fenti módon?

Első körben a korábban megnyesett szakok, például a gazdálkodási szakok megerősödnek, hiszen jelentkezőkben, méghozzá magas pontszámú jelentkezőkben nem volt hiány. Megszűnik az állam tervező-irányító szerepe abból a szempontból, hogy ezzel elvész egy eszköz, amivel bizonyos hiányszakmák felé terelhetné a jó jelentkezőket. Ez rossz hír abból a szempontból, hogy nem lesz több jó fizika tanár, viszont talán rákényszerül az állam arra, hogy az ilyen hivatásokat más módon, például megfelelő életpálya-modellel tegye vonzóvá.

Egy ilyen módosítással nagyon komoly következményei lehetnek az érettségi osztályzatoknak. Fel kell készülni az érettségi jegyek inflálódására, illetve tudomásul kell venni, hogy ha az egyik évben nehezebb az érettségi, már ez igazságtalan helyzetet teremt az akkor végzettekkel szemben.

Párosításelméleti szempontból a változás kedvező, hiszen a korábbim egyetemekre és képzési területekre is rögzített keretszámok a keretszámok nem hierarchikus rendszerét adják, egy ilyen rendszerre pedig nem garantált a stabil párosítások létezése, meghatározásuk pedig NP-teljes, ami azt jelenti, hogy sok jelentkező esetén sok időt vehet igénybe. Az új rendszerben ezek a keretszámok eltűnnének, hierarchikussá téve a keretszámok rendszerét. Félő azonban, hogy a korai felindulás után valamilyen endogén módon határozzák meg az ingyenesség határát (pl legjobb x %) ekkor a korábbi probléma visszatér, igaz szelídebb formában.

Gondolataimat nem is zárom le, mert szerintem folyt. köv.

Szólj hozzá!

Címkék: oktatás felsőoktatás orbán viktor felvételi keretszámok

A bejegyzés trackback címe:

https://koczy.blog.hu/api/trackback/id/tr914969126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.