A Déli Körvasút ötlete egyidős Budapesttel: összekötni a számtalan kisebb-nagyobb pályaudvart, hogy átszállás nélkül lehessen Vácról Pécsre, Győrről Szolnokra, vagy Debrecenből Siófokra jutni. Mint Vitézy Dávid írásából kiderül, az ötlet lassan a megvalósulás útjára léphet, konkrét tervek vannak: a fejlesztés révén új vasúti megállókat alakítanának ki, hangszigetelő falak épülnének. Mindez főleg brüsszeli pénzből. Aztán ismét elkaszálták a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét...
Mivel a XI. kerületben éltem le életem legnagyobb részét és számtalanszor mentem el a vasút hídjai alatt; személyesen is érdekel a projekt. Kerületi fórumokon persze megjelentek a helyi "fanyalgók", akik nem szeretnék, ha a házuk alatt menne el a Keleti pályaudvar teljes forgalma. Pedig milyen büszkék lehetnének, hogy megvalósul egy bő száz éves terv! Igaz, akkor a házuk még nem állt ott, hiszen a város nagyjágól a Szt Gellért térig tartott. Jó nagyban idemásolom a Vitézy Dávid által is idézett térképet ( a hivatkozások megtalálhatók VD cikkében), ahol jól látható, hogy a körvasút az eredeti tervek szerint nagyjából olyan messze kerüli el a várost, mint ma az M0-s.
Nem vitatom a terv kidolgozóinak jó szándékát. Kis pénzből szerettek volna érzékelhető fejlődést produkuálni. Ugyanakkor nem véletlen, hogy az autók számára megépült az M0 elkerülő út is.
Először néhány laikus észrevétel:
1. Laktam közvetlenül vasút mellett is, szinte még ma is hiányzik, de más egy-egy elzakatoló szerelvény és más, ha a vonatok egymást érik.
2. Klassz, ha az ember közvelen vonattal jut el Debrecenből Siófokra, de vajon az-e a legjobb útvonal, ha bevisszük a vonatot a fővárosba, majd nyolc helyen megállunk a körvasút mentén? Vagy jó, akkor nem, de akkor miért is lenne jó a körvasút a helyieknek? Brüsszelben egy alagúttal kötötték össze az Északi és a Déli Pályaudvart; Antwerpenben is azért volt évekig feltúrva a város, hogy a gyorsvasútnak ne kelljen tolatnia a pályaudvarnál. Inkább egy hosszú alagutat fúrtak, gyorsabbá is, lakos-barátabbá is téve a vonat közlekedést. Mondjuk az alagútfúrás Magyarországon nem pár éves, inkább pár évtizedes elfoglaltságot jelentene az építőmunkásoknak.
3. És egy utolsó kérdés: tehervonatok vajon merre járnak? Merthogy róluk nem sok szó esik. (Gondolom ugyanerre, csak több vágányon.)
Ezek eddig egy laikus észrevételei, viszont van egy olyan szempont is, ami valahogy elsikkadt az eddigi írásokban és ami kapcsolódik kutatásaimhoz.
4. Az Északi Áramlat második vezetékének építéséről írva már hangsúlyoztam a szállítások koncentrációjának veszélyét. Normál esetben ugyanis Magyarország elsősorban Ukrajna és Ausztria felől kapja a gázszállítmányokat. Attól féltem, hogy az Északi Áramlat bővítésével az Ukrajnán keresztüli szállítások megszűnnek és szinte az összes gáz Ausztrián keresztül jön hozzánk. A baumgarteni elosztóponton pedig pár éve már volt egy olyan tűz, ami egy - mai szemmel nézve komolytalan - energiaválságot okozott Olaszországban. Ha ezután bármi történik az Északi Áramlattal, komoly bajban lehetünk. De mi is történhetne az Északi Áramlattal, kérdezték anno...
Ha ránézünk Magyarország vasúti térképére, középen van egy jókora gubanc: Budapest. A kinagyított képen látható, hogy a szűk keresztmetszet a déli összekötő vasúti híd. Ez a híd annyira összeköt, hogy ha ezt elvágnánk, gyakorlatilag két részre hullana a vasúti közlekedés. (Jó, nem teljesen, mert Bajánál is van egy híd, igaz, 200 km-re Budapesttől.)
Tóth Bence (CEJOR, 2021) már pár éve rámutatott cikkében (The effect of attacks on the railway network of Hungary) arra a teljesen nyilvánvaló tényre, hogy ha bármi történik a déli összekötő vasúti híddal, akkor nagy bajba kerül a vasúti közlekedésünk. Mi ezt a kérdést nem elemeztük, de az biztosnak látszik, hogy ha a gázhálózatokra alkalmazott módszerünket lefuttatjuk a magyar vasúti hálózatra, az összekötő vasúti híd kiesésére katasztrofális következményeket találnánk.
Nem, nem kell mindjárt a legrosszabbra gondolni, de mondjuk ha egy közeli építkezésnél egy jókora bombát találnak, és a hatástalanítás idejére, úgy pár órára leáll a hídon a vasúti közlekedés, az önmagában napokig tartó késéseket eredményezhet. Jelenleg Magyarországon háborús veszélyhelyzet van, így érthetetlen, hogy senki sem gondol a katonai sérülékenységre. Puff, egy dróntámatás a hídra és a dunántúlon parkoló tankok majd 4-es metróval mennek a keleti határra?
Mi lenne a megoldás? Szóljon a körvasút arról, ami a cukormáz a tetején: gyors tangenciális összekötés a városon belül, a jelenleginél kevesebb, könnyebb szerelvénnyel. A bővítésre szánt forrásokból pedig vigyük az áthaladó forgalmat - a teherforgalomat is - sokkal délebbre, például a szintén tervezett V0-ás vasútvonalon Ráckeve magasságában. Na, azt elhiszem, hogy arra gyorsabb lenne egy Debrecen-Siófok utazás.