Kedvesen, épp karácsony előtt két nappal jelentette be a kormány, hogy a tanulmányaikat elhúzó főiskolások/egyetemisták magasabb tandíjat fognak fizetni. A szóban forgó összeg nem kis pénz, évi 3000 euró, az ország pedig Hollandia.
Nem, ilyesmi nálunk nem fordulhat elő, hiszen Magyarországon az a cél, hogy mindenki diplomás legyen. Persze, aki azt hiszi, hogy egy mai diploma ér majd annyit, mint egy húsz évvel ezelőtti (vagy egy nyugaton megszerzett), az még nem beszélgetett egyetemistával. A mai magyar felsőoktatást a hallgatói létszámok alapján finanszírozzák, így az a lényeg, hogy az egyetem minél több hallgatót és minél tovább magánál tartson. Az Oktatási Minisztérium (anno) egyes egyetemek támogatásánál kikötötte, hogy évről évre csökkenteni kell a lemorzsolódást. Ki morzsolódik le? Nem végeztem tudományos felmérést a témában, de nyilván az, aki kínlódik, nem halad. Az ösztönző hatására többeket engednek át, olyanokat is, akik egyáltalán nem egyetemre valók. Pedig egy kisebb, lehetőleg korai pofon talán elgondolkodtatná a hallgatót (vagy szüleit), hogy a sikeres felvételi ellenére mégis érdemesebb lenne valami "rendes" szakma után nézni, különben végtelen tortúra, megalázkodás és totális önbizalom-vesztés vár a delikvensre.
Az ösztözők elsősorban nem rájuk, hanem a "herékre" fognak hatni. Azokra a hallgatókra, akiknek a képességeik megvannak, de egyetemi hétköznapjaik haverok-buli-Fanta alapon telnek. Sajnos, amíg nincs igazi munkapiac, addig ezen nehéz is lesz változtatni: Bár nem vagyok HR-es, időnként kezembe kerülnek önéletrajzok és nekem mindig az önéletrajzban levő lyukak szúrnak szemet. Miért tartott az egyetem/PhD 8 évig? Ez sosem egy jó jel. Az ilyen kolléga a határidős munkát is kétszer annyi idő alatt fogja elvégezni.
Ha erre figyelnének a munkaadók, az egyetemek számára is megjelenne egy átváltás a rövid és a hosszú képzés között. Hogy visszakanyarodjak Hollandiához, az egyetemek/szakok közötti rangsorok meghatározásának már eddig is fontos eleme volt, hogy mennyi idő alatt lehet a képzéseiket elvégezni. Ha feltesszük, hogy egy egyetem csak olyan hallgatókat vesz fel, akiket tud tanítani, és a hallgatók nem akarják a karrierjüket egy rossz CV-vel kezdeni, akkor innen már csak az egyetemen múlik, hogy mennyi idő alatt juttatja el a hallgatót a diplomáig. A gyors, tulajdonképpen hatékony képzés a tenni akaró, ambiciózus, másrészt tehetséges jelentkezőket vonzza meg- és felerősítve az egyetemek közötti különbségeket.