Zárolás: kis pénz - kis suli?
2013. november 27. írta: Kóczy László

Zárolás: kis pénz - kis suli?

lock-on-safe.jpgA kormány úgy gondolja, hogy - zárolásokkal - megint milliárdokat kell elvonni a felsőoktatástól. Mindezt akkor, amikor a magyar egyetemi oktatók bérezése már így is drámaian elmarad a nemzetközi szinttől. Nyilván a munkája is, de miközben folyamatosan nőnek az elvárások (csak minősített oktató lehet vezető oktató, nőnek az óraszámok, egyre inkább elvárás a nyelvtudás, a nemzetközi publikáció, stb.), a fizetések évek óta (5 éve) nem változtak. 

Először nézzük az elvonásokat. Mivel az egyetemek finanszírozása alapvetően hallgatói létszámok alapján történik, nincs értelme összegekről beszélni, azt kell nézni, hogy hallgatónként milyen elvonást (virágnyelven: zárolást) jelent mindez. A létszám adatokat a Wikipédiából vettem, ahol nem volt elérhető, ott a NEMFI adatait kerestem ki, a Kaposvári Egyetem létszámadatát a sajtóból szereztem):

Egyetem Zárolás Hallgatók száma Zárolás/hallgató
Óbudai Egyetem 809 MFt 12000 67 417 Ft
Színház- és Filmművészeti Egyetem 20 MFt 356 56 180 Ft
Semmelweis Egyetem 481 MFt 12487 38 520 Ft
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem 864 MFt 24000 36 000 Ft
Budapesti Corvinus Egyetem 489 MFt 17879 27 351 Ft
Magyar Képzőművészeti Egyetem 12 MFt 594 20 202 Ft
Eötvös Loránd Tudományegyetem 635 MFt 32500 19 538 Ft
Debreceni Egyetem 481 MFt 30000 16 033 Ft
Széchenyi Egyetem 158 MFt 10786 14 649 Ft
Eszterházy Károly Főiskola 104 MFt 8602 12 090 Ft
Szegedi Egyetem 368 MFt 30526 12 055 Ft
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem 10 MFt 842 11 876 Ft
Kaposvári Egyetem 34 MFt 2911 11 680 Ft
Szent István Egyetem 183 MFt 19000 9 632 Ft
Pannon Egyetem 75 MFt 9632 7 787 Ft
Miskolci Egyetem 105 MFt 13602 7 719 Ft
Budapesti Gazdasági Főiskola 20 MFt 25000 800 Ft
Dunaújvárosi Főiskola 0 Ft 0 Ft
Eötvös József Főiskola 0 Ft 0 Ft
Károly Róbert Főiskola 0 Ft 0 Ft
Kecskeméti Főiskola 0 Ft 0 Ft
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem 0 Ft 0 Ft
Magyar Táncművészeti Főiskola 0 Ft 0 Ft
Nyíregyházi Főiskola 0 Ft 0 Ft
Nyugat-magyarországi Egyetem 0 Ft 0 Ft
Szolnoki Főiskola 0 Ft 0 Ft

Kiváncsi volnék, hogy jöttek ki ezek a számok, az aránytalanságok látványosak. A művészeti egyetemek nyilván máshogy működnek, esetükben az alacsony hallgatói létszám megtévesztő, de a többi egyetemnél és főiskolánál a zárolás kb. azt jelenti, hogy az egyetemnek jövőre ennyivel több tandíjat kellene beszednie hallgatónként átlagosan

Ha valaki úgy gondolja, hogy az egyetemi oktatók már így is túl vannak fizetve, nézzük meg az Inomics legújabb munkapiaci értékelését (Economics Job Market Reports 2013), amiben -egyebek mellett - a közgazdász oktatók fizetését vetik össze különböző országok között. Magyarország külön nem szerepel a beszámolóban, de a 2009. január 1. óta érvényes oktatói-kutatói bértábla alapján a hiányzó adatok könnyen kiszámíthatók (az US$ mai MNB árfolyama kb. 220 Ft). Az alábbi ábrán az egyetemi adjunktusi fizetéseket tüntettem fel, hiszen nagyjából ez feleltethető meg a már minősített assistant professoroknak. (Az Inomics grafikájának felhasználásával készült.)

fizetesek-ts_1.png

Persze, mondhatjuk, külföldön sokan ebben a pozícióban mennek nyugdíjba, míg nálunk, ha egyre nehezebben is, de van felfelé. Egy egyetemi docens már évi bő 18000 US$-t tehet zsebre, egy egyetemi tanár pedig akár évi 25000-t is, ami már több, mint a fele, annak, amit huszonéves spanyol posztdok kap. Legalábbis bruttóban. Az alábbi táblázatban azt látjuk, hogy világviszonylatban hogy állunk (pirossal a magyar adatok).

fizetesek-ww.png

Sajnos a világátlagok számításának a részletei nem ismertek. Az Inomics adatgyűjtésére érkezett válaszok többsége európai, de az Európán kívüli válaszoknak csak kisebb része érkezett gazdag országokból, a fenti adatok tartalmazzák a dél-amerikai, afrikai, ázsiai fizetéseket is. Nemrég egy konferencián egy horvát kollégával beszélgetve megtudtam, hogy ott egy doktorandusz keres kb. annyit, mint nálunk egy egyetemi tanár. Ez kb. perspektívába helyezi a magyar adatokat.

Persze lenne hova fejlődnie a magyar tudománynak, de szinte bármilyen rangsort véve benne vagyunk a top 30-35-ben. (Például ha az egy főre eső hivatkozást számoljuk, akkor Magyarország 31., de az előttünk állók közül 2 országnak/területnek millió alatti a lakossága, ha a "rendes" országokat nézzük, hazánk 29.) Nem tudom fociban hogy állunk, de nem hiszem, hogy jobban. Feszített tempóban épülnek a stadionok, az egyetemek meg ugye elvonást kapnak. 

A bejegyzés trackback címe:

https://koczy.blog.hu/api/trackback/id/tr705660427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bicepsz Elek 2013.11.27. 20:48:50

Majd ha egy magyar buszvezeto is fog keresni annyit, mint pl. egy osztrak(vagy Ausztriaban dolgozo), akkor erdemes lesz meggondolni a magyar egyetemi oktatok fizetesenek a felhuzasat nyugati szintre!!!
A masik, hogy diplomagyarak helyett a minoseget kellene az allamnak tamogatnia. A tobbi eljen meg a piacbol!!!

Mr. Waszabi 2013.11.27. 21:12:50

Jaj, de para. Hisz biztos minden rendben van, ha az államháztartási hiány sínen van, meg hasítunk is. Mármint a kormányfő és a gazdasági miniszter szerint, akik ilyeneket nyilatkoztak egy nappal az államtitkár intézkedése és nyilatkozása előtt vagy ugyanazon a napon. A franc se tudja követni már.
Vagy egyszerűen arról van szó, hogy jó fideszes szokás szerint többen hazudnak többfélét egyszerre, hadd ne tudja eldönteni a pór hallgató, hogy mi is a valós helyzet. Csak hogy a pór hallgató már kiismerte ezt a mechanizmust. Kellemetlen.

béla a görög (törölt) 2013.11.27. 21:40:36

@Bicepsz Elek: Láttál már egyetemet?
Egyébként ott vannak a fizetős hallgatók rájuk nem is gondolsz? Te kis lelketlen. Fizetnek azt szart sem kapnak a pénzükért? Kapnak szénszünetet. Tandíjért az jó nem? Nekem ha ezt mondták volna a pénzemért elküldtem volna őket a k...a anyjukba. Az nem úgy megy ám, hogy figyelj állam elvitte a pénzünk mint a MANYUP-ot, fizess 2x annyit, mert csak.

Nem itt az állam rablógazdálkodik. Azon túl, hogy az oktatás/felsőoktatás állami feladat - ha nem az - ne szedjen be tőlem adót ilyen címen.
Ha meg nem fizet akkor meg nem pofázzon bele - tudniillik az egyetemnek fizettem én is annak idején nem az államnak. És ha én fizetek akkor magasról leszarom az állam koncepcióját. A sajátomért fizetek. Ez ilyen egyszerű.

Brix 2013.11.27. 21:45:19

Nem csak ez a probléma. A fidesz teljesen megszüntette az egyetemek autonómiáját , és a rektori székekbe saját politikai delegáltjait ültette , akik feltétel nélkül végrehajtják az egyetem érdekeivel ellentétes döntéseket.
Ha utol akarjuk érni a fejlett országokat , akkor meg kellene növeli az oktatásra fordított összegeket a GDP 6-7%-ra , ahogy a skandináv országokban

kela-bá 2013.11.27. 21:55:55

Megint a pénz, pénz meg a pénz . Egy devizahiteles eltudná mesélni, hogy hova megy a pénze... A TÍZ PARANCSOLT mindenki számára ismerős, ugye ? De vajon tudják e, hogy mi a TIZENEGYEDIK ? Nem ?
Katt ide : www.hunnio.com : A banki csalás leleplezése
Nos, itt hallható a 11. parancsolat.
Jó egészséget !

@Brix: @béla a görög: @Mr. Waszabi: @Bicepsz Elek:

Mr. Waszabi 2013.11.27. 22:01:06

@kela-bá: az a helyzet, hogy ez már uncsi. A fidesz kormány többet csalt el az elmúlt 4 évben az emberek zsebéből, mint a bankok 20 év alatt. Orbitális hazugság kampány a bankok sározása, miközben a szemünket törvényeken keresztül lopja ki Orbán és bandája. Ez a valóság, nem az, amit kend igyekszik itt nyomatni. Ennyi, meg egy bambi. Szoktam mondani, hogy hülyének lenni alavető emberi jog, ne de ezzel visszaélni, pláne mások rovására - értem: mások szemébe hazudni - , nos, az mezei geciség, nem több, nem más. Tessék vele dicsekedni, nyugodtan.

babhun 2013.11.27. 22:05:14

Jól látom, hogy a Pázmánynál nem zároltak semmit?

Makkasz 2013.11.27. 22:23:25

Az is kiderül a magyar professzori és külföldiek összehasonlításából, hogy továbbra sem a felsőoktatás az (aminek fizetősnek kéne lennie), ahol legnagyobb a lemaradás. Az az egészségügy (aminek meg magánnak kéne lennie).
A magyar felsőoktatásban dolgozók (tisztelet a kivételeknek), tudásban, hozzáállásban (főleg oktatáshoz való hozzáállásban), elvégzett munka mennyiségében többségben meg sem közelítik egy amarikai professzortársukat (akiket hallgatók értékelnek, állásaikra pályáznak, ha kell tanulnak tanítani, és nem fölösleges nyűg nekik a diák).

béla a görög (törölt) 2013.11.27. 22:29:11

@kela-bá: Hogy jön ide a devizahiteles, te egyszerű lélek ????
Ő pénzt vett kölcsön, befalazta azt most fizeti vissza a pénz és annak árát.
Aki meg tandíjat fizet az kiadja a saját pénzét (kp AND/OR/NOR hitel) de leginkább kp.
Nem megy nyaralni, nem vesz ezt vagy azt, nem jár kurvázni meg inni - befektet magába mert reméli, hogy visszajön a befektetése.
Egyszerűbb szétdobni a lábat az iskola után és az - isten, haza, család - szlogennek megfelelően hülyeségeket pofázni csak ez nem az a világ ahol ezért fizetnek. Normális helyeken.

kela-bá 2013.11.27. 22:42:28

@Mr. Waszabi: Igaza van ! Mindegyik kormány azt teszi, vagy nem ? Jó éjt !

Ne feledje a 11. parancsolatot felfedezni. Egyébként nagyon jó a blogja.

kela-bá 2013.11.27. 22:46:41

@béla a görög: Igaza van ! A pénzről van szó, ott a www.hunnio.com -n sok érdekesség van és nagyon sokakat érinthet - lehet, hogy nem úgy van az is lehet, hogy igen . Jó éjt !

Valódi liberális 2013.11.27. 22:46:42

@Bicepsz Elek:
HA megnézzük a listát, akkor látjuk, hogy pont a legjobbaktól vonják el a pénzeket:

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Budapesti Corvinus Egyetem
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Szegedi Egyetem
Budapesti Gazdasági Főiskola
Semmelweis Egyetem

A "noname" diplomagyáraktól nem vonnak el pénzeket. Érdekes mi? Talán úgy még érdekesebb, ha megnézzük, hogy az általam felsorolt egyetemen végzettek mennek ki külföldre a legnagyobb arányban. Persze az ELTÉnél árnyaltabb a kép a bölcsészkar miatt.

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.11.27. 22:48:29

@Makkasz:

A egészségügyben a legnagyobb a lemaradás. Ott már alig van fiatal orvos.

A egyetemei oktatásban még kb. 5-10 évig van megfelelő színvonalú oktató. Aztán nyugdíjba mennek, az utánpótlás meg erősen kontraszelektált.

Ha egy végzett diplomás annyit kap, mint a 10 éve az egyetemen dolgozó oktató, akkor a tehetséges friss diplomás fiatal nem marad egyetemen. A félreértések elkerülése végett: kezdő PhD-s oktatói bér kb megegyezik egy éjszakai multi áruházi árufeltöltő bérével.

A magyarországi átlag egyetemek tudása elvész, elporlad, az oktatás színvonala már romlik, és értelmes fiatal oktatók híján egyre erősebben romlani fog. Marad pár látványosan sikeres tématerület, meg a melldöngetés, amíg a lendület tart.

Érdemes oktatói korfákat nézegetni, meg a dolgozói fluktuációt életkor szerint.

kela-bá 2013.11.27. 22:59:07

@Mr. Waszabi: Ja, a "bankok sározása" ? Nézze már meg ezt, ha még nem látta : Youtube: Surányi György volt jegybank elnök beismerő vallomása.
Jó éjt !

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.11.28. 00:00:10

A mérnöki képzés lépten-nyomon hangoztatott támogatásának kicsit ellentmond, hogy a Műegyetem és az Óbudai Egyetem (volt Műszaki Főiskola) szenvedi el a legnagyobb összegű elvonást, pedig nem ezek a legnagyobb létszámú egyetemek.

Fullánkos Algol 2013.11.28. 00:01:51

A narancskomcsi világban az értelmiség osztályidegen. Egy az átjárást ellehetetlenítő társadalom a cél, a hatalom meg az oligarchái, illetve a prolik között - ahogy azt a nagy testvér megálmodta - ahol a prolik lojalitását az egykori lenin-fiúk meg északi-hadjáratosak harckészültsége hivatott fenntartani a lelátókon meg a polgárháborús frontokon. Ez tartja össze a mostani életükben többek között az egykori (előző életükben) upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Kun_bela.jpg kunbélát www.szuperinfo.hu/2013/10/orbanviktorfideszmpsz09010402.jpg meg az egykori www.origo.hu/i/1310/20131031-oszirozsas-forradalom-1918-magyarorszag-a.jpg tiszaistvánt hetivalasz.hu/data/cikk/2/96/54/cikk_29654/kover_rovid_hajjal.jpg
Ez a centrális erőtérnek hazudott paktum a magyar szélsőbal és a szélsőjobb, az egykori komcsik és az egykori gyarmatosító nacionalisták között. A komcsik hitler hatalomra jutásakor is, a II. vh utáni leszalámizás során is közelebb álltak a nemzetszocializmushoz mint a szociáldemokráciához, így jött össze most is ami összetartozik - az ország rovására.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.11.28. 00:02:25

@Valódi liberális: Miért pont a bölcsészkar lóg ki az ELTÉ-n? Az az egyik legnevesebb kar, hol van ahhoz képest mondjuk a TÁTK?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.11.28. 00:03:41

@canahari: Ha jól tudom, akkor a műszaki képzésben jelentős az olyan oktatók aránya, aki másodállásban oktatnak és mellette a versenyszférában vagy az MTA kutatóintézeteiben dolgoznak.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.11.28. 00:06:48

@Bicepsz Elek: Az a gond, hogy a magyar buszsofőr többet keres, mint a magyar egyetemi tanársegéd, akinek előírják, hogy doktori képzésre kell járnia.
Ha megnézed a listát, akkor látszik, hogy a legjobb egyetemektől veszik el a legtöbb pénzt (BME, ELTE, BCE) és a gagyi vidéki főiskoláktól nem.

Bicepsz Elek 2013.11.28. 00:12:19

@Online Távmunkás: Egy atlag magyar focista is jobban keres. Mert minden munkanak piaci erteke van!! Eladhato vagy nem eladhato??!!! Az EJJEL-..Bp szereploi is havi 500 000-et keresnek, holott tarsadalmilag nem eppen hasznosak...

Bicepsz Elek 2013.11.28. 00:15:00

Az allamnak az hasznos, ami itt marad: pl. tanarok
Az orvosok, mernokok konnyen le tudnak lepni.

panelburzsuj 2013.11.28. 00:17:09

@babhun:
A Pázmány nem állami.

Hiányzik viszont a Pécsi Egyetem, meg a navracsicskaképző.

Flúgatlan 2013.11.28. 05:55:13

Lényeges bérrendezés nem 5, hanem 11 éve volt a felsőoktatásban. Most már az egyetemi tanársegédek és adjunktusok kevesebbet keresnek egy hazai középiskolai tanárnál is. Az iparban való elhelyezkedésről meg ne is beszéljünk: egy ifjú mérnök elég nehezen lesz rávehető hogy egyetemre jöjjönm tanítani, amikor ipari kezdő fizetését a felsőoktatásban leghamarabb 10 év alatt fogja elérni, ha ddig keményen görcsöl a tudományos fokozatért, a több száz diák tanításával, stb és a leheteő leghamarabb docenssé tud válni.

Ez a helyzet durván vissza fog ütni.

Máshol is nagy a probléma, de azért még lehet erről is ciket írni, kedves fanyalgó kommentelő-társak. Ez is egy vészhelyzet.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.11.28. 09:31:36

@Bicepsz Elek: Az állami szektornak semmi köze a piaci értéknek. Azt pedig erősen kétlem, hogy a buszvezetés társadalmi hasznossága meghaladja az oktatásét, legalábbis a világ legtöbb országában máshogy gondolják...

Kodomo 2013.11.28. 09:50:20

Volt az a vicc hogy a seregben az őrmester kérdezgeti a bevonultakat, kinek mi a foglalkozása. "tanár, tanár, tanár" ... Csak egy mondja: "tanársegéd". Mire az őrmester: "Ejnye Kovács! Mindenki tanár tudott lenni, csak maga maradt tanársegéd!?"

Hát nem az őrmesternek lett igaza?

@Online Távmunkás: Az Óbudai Egyetem durva elvonásáról, meg eszembe jutott egy minapi ügy: a zöldhatóság vezetőjének diplomáját firtatták, amit állítólag a Kandó-n szerzett (Óbudai Egy. elődje), ám az Egyetem nem igazolta ezt. (Conteo)
javorbenedek.blog.hu/2013/10/08/aldiplomas_az_aldoktor_remalom_a_zoldhatosagnal_x

Bicepsz Elek 2013.11.28. 10:40:01

@Online Távmunkás: A tarsadalmi hasznossag is relativ hosszu es rovid tavon. pl. utcaseprok es kukaksok nelkul ellepne a kosz es a szemet, jarvanyok tornenek ki a varosokban es okadni lehetne a buztol. Tehat a mindennapokban hasznosabbak, mint egy x-y tanar vagy banktisztviselo. De mivel konnyen cserelhetoek a piaci ertekuk kicsi (ha joletivallam lenne bebandorlok nelkul, akkor alig lenne valaki, aki kukasnak menne vagy csak sokbpenzert igy none az ertekuk. Vagy ha keves auto lenne akkor a buszvesetok piaci erteke is none. A masik, hogy egy focistanak is keves a tarsadalmi erteke, azon kivul, hogy potencialisan penzt csinal (vagy esetunkben van a k"kenyeret es cirkuszt!!!" elv, hogy a focihuliganok adddig se tv szekhazakat egessenek, mint 2006-ban).
Az allam tamogassa az oktatas utokepzeset, meg a kozigazgatasban tanulokat, szocialis munkasokat, rendor es katonakepzest. De az orvoskepzest ne, mert draga es elviszik a tidast kulfoldre!!! Sokkal egyszerubb kulfoldrol orvosokat behivni. Ha az angoloknak es nemeteknek.jo a magyar orvos itt is jo lesz az indiai meg afrikai, mert ez a globalizacio!!!(jo ebben.van.ironia). Kozgazdasz meg jogasz vegyen fel diakhitelt es fizessen abbol. Mellesleg Az orvosi meg mernoki karok a legdragabbak a felsserelesek miatt. A tanar, kozgazdasz, jogasz, szocialis munkas stb. szakokhoz eleg egy terem meg par fizet es konyv. Bocsi telefonrol megy esbugral.

Bicepsz Elek 2013.11.28. 10:43:50

@Online Távmunkás:
Meg kellene nezni, hogy mennyi allami a gagyi foiskolakbol illetve mekkora volt az allami tamogatasuk. Mernokibol is tudok.olyat, hogy ujsagcikkben irtak, hogy aki ott vegzett az ne jelentkezzen az allasra. , mert ha 0-a akkor csak 0-at lehet toluk elvonni.

dvhr 2013.11.28. 11:32:59

@panelburzsuj: Lehet, hogy a Pazmany nem allami, de kap allami tamogatast: "A [vatikani] szerződés egyebek mellett kitér a katolikus felsőoktatási intézmények garantált támogatására is, de azt, hogy mennyi pénzről beszélünk, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) szerint csak később lehet megmondani." (tegnapi Nepszabadsag)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.11.28. 12:04:21

@Bicepsz Elek: Például a listán szereplő Károly Róbert, Szolnok, Nyíregyháza állami, nem vesznek el tőlük egy fillért sem, pedig már évek óta pletykálják a bezárásukat.
Műszakin én is hallotam a Számalk főiskolájáról, de a pécsi egyetem természettudományi kara is kizáró ok volt kb. 10 éve egy HVG-s álláshirdetésben.

panelburzsuj 2013.11.28. 12:04:57

@dvhr:
Ezen az alapon valamennyi hittudományi kart (is) működtető egyetemet, főiskolát sorra kéne venni.

panelburzsuj 2013.11.28. 12:05:59

@panelburzsuj:
(És legalább két állami egyetem még mindig hiányozna... :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.11.28. 17:47:07

@Bicepsz Elek: A társadalmi hasznosságot hosszútávon mérik. Az utcaseprőt bármikor pótolni lehet, mert képzettséget, szaktudást nem igényel a munka és az is egy lehetőség, hogy mindenki a saját háza, munkahelye előtt takarít. A minőségi oktatás kiépítése nem napokba, hanem évtizedekbe telik és a befektetett összeg többszörösen megtérül.

Államilag támogatni azokat a képzéseket kell, amikre az államnak szüksége van a közszférában (ide tartoznak a katonákon, orvosokon, rendőrökön és köztisztviselőkön kívül az MTA kutatói is) és amire szüksége van az államnak hosszabb távon, de jelenleg a rövid távú célok miatt túl kevesen végzik el.

Mr. Waszabi 2013.11.28. 18:59:44

@kela-bá: az a helyzet, hogy a világot a pénz vezérli évezredek óta. Modern korunkban ez a gazdaságban a bank. Az államnak szabályolzü szerepet kellene betöltenie, olyan szempontok mentén, amiket a gazdasági érdekeltség mechanizmusai nem képviselnek. Kultúra, oktatás, egészségügy, s hasonlók. De ezt a szerepét abban pillanatban elveszíti, hogy maga is gazdasági szereplővé avatja magát. A kommunizmus ezért működésképtelen modell. Akkor is az, ha RÁkosi Mátyás, vagy Kádár János, vagy Orbán Viktor a párt első titkára. A mechanizmus pont ugyanaúgy megy szarni.
A bank olyan, amilyen egy akármilyen valamilyen szintű hatalom a világban. A maga szintjén az, akár tetszik, akár nem. Ez csak az emberek pénzfüggésével arányos, nincs itt semmi titok. Ha az emberek nem mohók, akkor a bank nem tud annyit akasztani rajtuk. Logika.
Az érem másik oldala. Az állam sem különb, mint tulajdonos, ha piaci szereplővé avatja magát, sőt rosszabb, ezt jó lenne látni. Mert nincs érdekeltségi rendszere, amely hatékonnyá tenné, azért. A becsület szót meg Magyarországon nem érdemes tényként kezelni állami hivatalnokok körében, mert nagyon régóta nem létezik. Emlékeztetnék MPricu Rokonok c. művére, amely a Horthy éra fénykorűban keletkezett és valami fura véletlen folytán pont ugyanazt a nekéje-nakája modellt írta le, ami ma is van itt. Véletlen? Frászt.
Másfelől, a bankra vonatkoznak törvények, az állam törvényei, viszont az államra, mint jól látjuk évtizedek óta, nem. Mert olyanra faragják tisztviselői, ahogy azt aktuálisan gondolják vezető politikusai. A bankot pedig egy régóta jól ismerhető és egyszerű motívum mozgatja - venni valamit 1 ftért s eladni annál többért.

Átbaszták az embereket? Mese habbal. Ehhez a művelethez mindig ketten kellenek - egy átbaszható ügyfél és az átbaszni szándékozó bank.
Orbán csak képmutató módon nyalja azon átbaszottal seggét, akiket maga még inkább átbasz. És ez azért van így, mert az átbaszottak kinyilvánították magukról, hogy átbaszhatóak.
Aki eljátssza a hülyét, az nagyon vigyázzon arra, hogy nehogy azonosuljon szerepével. Jelen esetben itt ez történt. A szabadság lehetőség. Lehetőség, amellyel lehet jól vagy rosszul élni. Senki ne várjon semmit senkitől, amit magának kéne a maga érdekében megtennie, megtanulnia.
A magyarok unták a szocializmust, nem volt elég igényeikre. Akarták a kapitalizmust, amelyben jobban kiteljesíthették egyéni szándékaikat, céljaikat. Azonban ez azzal is jár, hogy a kockázatokat is egyénileg kell tudni kezelni, ezt is meg kell benne tanulni. Na, itt van valami téveszme, hogy sokan azt hitték, mert hinni akarták, hogy nincsenek kockázatok, vagy azok nem érinthetik őket. Azért ne ájuljunk már el a sok mohó embertől, aki azért nem vett fel forint hitelt, mert nem is kapott fekete-szürke jövedelme miatt, viszont vonzónak találta az olcsó devizahiteleket.
Magát baszta át mindegyik, és egyáltalán nem ártatlan egyik érintett sem. Ez a helyzet valójában.
Én is ott voltam, láttam, mit csinálnak az emberek.
Az vajon hogy lett, hogy sok új ház új garázsába új autó is került, 2-4 milliókért? Nekem ne mesélje senki, hogy aki hitelből építkezik, annak telik új autóra saját erőből, s nem az ingatlan hitelből vette, mert én is építkeztem, tehát ismerem a terepet.
Nettó hazugság mindaz, amit most a devizahitelesek elővezetnek - Orbán meg adja alájuk a lovat.
Csak arról nem kéne megfeledkezni, hogy a bank nem a saját pénzét adta kölcsön egyiknek sem. Hanem a betétesekét. Akát magyarokét, akár osztrákokét, németekét,akárkiét.
Tolvaj nép ez a magyar, ez látszik most, politikailag állami nézet szintjére emelve. Ettől igazságos lesz? Nem hát. Aki lop, azt viszont lopják, az élet íratlan szabálya ez. A szocializmusban az állam kilopta az emberek szemét, az emberek meg visszalopták, ahol tudták. A végeredmény az lett, hogy tönkre ment minden. Nos, ezel ismeretében nettó hülye, aki erre a lóra még egyszer tesz, holott már egyszer vesztett rajta orbitálisat és ismeri is a sztorit töviről hegyire. Aki meg mindezzel tisztában van, de úgy okoskodik, hogy majd én okosabb leszek a többinél, hadd szopjanak mások, csak nekem csurranjon e hazugság áradat végkifejleteként, az haza- és nemzetáruló.
Ennyit a FIDESZ nemzetieskedéséről. Árulói e nemzetnek, országnak, akik letapossák annak tagjait. Ez van, ha tetszik, ha nem. Ez a valóság.
Hazudozni lehet ugyan ezek ellenében, de nem érdemes. Az utókor fogja megmondani úgy is, hogy ez valójában mi volt. Dicsőség nem lesz belőle, annyi biztos.
Szép estét kívánok. Vagy inkább jó reggelt. Lehet választani.

Mr. Waszabi 2013.11.28. 19:04:10

@Mr. Waszabi: Bocs, Móricz nevét mellégépeltem a Rokonok szerzőjeként. Nem volt szándákos.

kela-bá 2013.11.28. 19:52:25

@Mr. Waszabi: " Tolvaj nép a magyar"
Kösz a tartalmas írásért. Ugye Ön is magyar ? Van gond bőven... Igaza van. Majd megoldják a pártok, hisz mindegyik kizárólag a javunkat akarják, nem igaz ? Jó egészséget kívánok, és ha gondolja látogasson el ide: http://www.logoszvilág.hu
( Egyébként nagyon jól ír, rengeteg energiát fektet bele, csak így tovább.)

Mr. Waszabi 2013.11.28. 20:38:29

@kela-bá: köszi, rájöttem a valós linkre:)
Átlag magyar ember vagyok, 120-as IQ-val, és némi érzelmi intelligenciával, ami szintén természetes itt. Mondom ezt 45 évesen. A szocreálban nőttem fel, fiatal felnőttként ért a rendszerváltás és a későbbiek is kor szerint. Nincs semmi extra ebben azt gondolom.
Ami talán az átlaghoz képest különbség, hogy sosem felejtettem el embernek maradni. Bármely munkahelyen mindenkit embernek tekintettem, a takarítónőtől az igazgatóig, bankelnökig. Mindegyik annyit ért, amennyit, ez volt a mércém, és ma is az.
E szerint vagyok magyar. Aki seggfej, felszínes ember volt vagy épp az, az beosztástól, látszattól függetlenül az - aki pedig originális ember, az meg az. Ehhez a szemlélethez azonban szükségeltetik, hogy az ember biztos legyen értékítéletében, azaz, tudnia kell, mi számít az életben és mi nem.
Ezért fikázom lazán az akármilyen csinált ideológia mentén emberkedő emberszabásúnak született fajtársaimat - mert embernek születik mindenki, ám nem mindenki marad meg annak. Ezt gondolom. Mindenki magáért felel, azaz, azért, hogy mivé válik élete során. És ebben nem ismerek pardont. Emiatt nem releváns számomra az sem, hogy egy embernek született lény hány másiknak tudja eladni magát. Nem szempont, nem lényeges. Számomra lényeges, hogy elhunyta után hányan hugyoznak valaki sírjára. Akkor, amikor akármi hazug semmit nem hazudhat már saját magáról. Akkor mutatkozik meg ugyanis, hogy ki ki volt valójában. Orbán sírját nm részesíteném előnyben látogatás céljából, mert biztosan énb leszek az egyik túlélő kortárs, aki elsőként hugyozik arra.
Mindenki olyan életet csinál, amilyet akar, de amikor már lent van, az akkori történésekbe nincs beleszólása. Neki se lesz. És persze még jó pár embernek szintén nem. Engem pedig aszerint fognak lehugyozni, hogy lehugyoztam-e azokét, akikét nekem kellett volna. Például a gyerekem majd e szerint fog megítélni.

kela-bá 2013.11.28. 20:58:37

Köszönöm az őszinte szavakat ! Éreztem én, hogy egy érzéki személy van az írások mögött, kár, hogy helyenként gyűlölködő... Tudja a magyar nyelv a legkifejezőbb a világon : GYŰLÖLET - GYŰL ÖLET. Nem tudom észrevehetői , hogy ez az "irányelv" , nem csak kis hazánkban, sajnos mindenütt... Ennek biztos oka van ? !
Igaza van, tudni kell az "embernek", hogy mi számít és mi nem ! Nos , e kérdésben van a csapda. Az amerikaiak csinálták ezt a filmet: Pénzt ÉS életet ( Money&Life ) Üsse be a keresőbe, nagyon hasznos. Itt is meg van: www.hunnio.com

További jó írásokat !

Neruo 2013.11.29. 22:23:18

Érdekes hozzászólások.

No de a témához. Illetve egészen pontosan az oktatói fizetésekhez:

Alapvetően létezik egy status quo az egyetemi béreket tekintve: mindenki ugyanazt kapja a közalkalmazotti bértábla alapján, és ez igazából senkinek sem jó. Amit nem értek, hogy miért nem létezik (illetve létezik-e) professzori lobbi a bérek rugalmassá tételéhez, egyéni alapon kialakíthatóságához?

Vagy Magyarországon még/már nem sikk "megszerezni" egy professzort?

Más országokban (pl. Németország, Ausztria) is van bértábla, de utóbbiban azt hiszem jól alkudható (felfelé), Németországban pedig elég rég óta él a "visszautasított" állások rendszere, vagyis ha egy profot egy másik egyetem "hív", és az visszautasítja, akkor nő a bére (persze ezzel biztos rengeteg visszaélés volt haveri alapon).

Persze, épp elvonásokról beszélünk, tehát elég valószínűtlen, hogy egy egyetem valakiért többet tegyen le.

Viszont. miből állna egy-egy professzori nevezett katedrához bevonni a "piacot" is? Pl. az MNB-nek érdekében állhatna egy makró professzori széket nevezetten támogatnia, és egy urambocsá 500 nettós fizetés nem hiszem, hogy annyira különbözne egy ottani felső-középvezetőétől... A költségek pedig simán megtérülhetnének egyszerűen abból, hogy a minőségi befektetésből "kész" munkavállalókat kaphatna a finanszírozó.

Ha több ilyen lenne (akár mondjuk a docensi szinten is), akkor ezekért a "nevezett székekért" egészséges verseny tudna kialakulni.

Akár nemzetközileg is.

A fenti adatokhoz (professzori szinten) hozzátartozik, hogy a D.Sc-ért, levtagságért, és rendes tagságért alanyi jogon jár extra pénz. Elvileg aki habilitál, annak a D.Sc is kéne, hogy menjen. Elvileg.

Neruo 2013.11.29. 22:27:20

Érdekes egyébként, én még egyetemi oktatót nem láttam explicit panaszkodni a fizetés miatt (maximum a második sör után sóhajtva és elmerengve, mi lenne, ha... :) )

De középiskolai tanárt.....
süti beállítások módosítása