Klónhadsereg
2015. június 15. írta: Kóczy László

Klónhadsereg

clones2.jpgEgy, a napokban beterjesztett törvényjavaslat szerint az államtudományi képzés különválik a jogászképzéstől és a jövőben kizárólag a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen lesz erre lehetőség. Az indok kettős: a jog- és államtudományi karokon valójában eddig is csak jogászképzés folyt, az államtudomány háttérbe szorult, másrészt egységes az állam, egységes képzés kell. 

Nem arról akarok írni, hogy vajon jó-e, ha van egy egyetem, amire teljesen más szabályok vonatkoznak, vagy arról, hogy mekkora szerencse, ha egy-két politikusunk, államtitkárunk csípőből átrendezi a felsőoktatást, s ehhez még az érintettek megkérdezésére sincs szüksége. Vagy arról sem, hogy vajon az ilyen tehetséges állami vezetők vajon milyen képzésen estek át és hogy a jövőben lehetnek-e egyáltalán vezető állami beosztásban az új államtudományi diploma nélkül - gondolom ez a jövőben a kinevezés feltétele lesz. Vagy, hogy esetleg a választhatóság, de akár a választójog előfeltétele is lehetne - nehogy az állami dolgokban képzetlen polgárok butaságokat ikszeljenek be.

Közgazdászként én csak azon gondolkodtam el, hogy vajon jót tesz-e egy képzésnek, ha monopolizáljuk. A fenntartó minisztérium számára nyilván előnyös: miközben a fogyasztók (diákok) számára nincs helyettesítő képzés, így nyilván minden pénzt megadnak érte, az oktatók számára - itthon - nem lesz alternatíva, így a legjobbak is alacsony fizetésen alkalmazhatók. Ha sikerül egy viszonylag fiatal oktatói csapatot összerakni, akkor nyugodtan számíthatunk rá, hogy az elvárásnak megfelelően évtizedeken át egyenfazonra nyírt államivezető-palánták kerülnek ki a képzésből. 

Nyugaton egyre több egyetemen bevett gyakorlat, hogy az ott doktorált kutatókat (hosszabb ideig) nem alkalmazzák, ezzel kényszerítve őket a mobilitásra, a nemzetközi tapasztalatszerzésre. Az egyetem közben máshonnan vesz fel oktatókat. Miért? Mert a más környezetből (uram bocsá', külföldről!) érkezők új gondolatokat, tudományterületeket hoznak magukkal, a máshol szerzett tudással gazdagítják az intézményt. Egy monopolizált magyar nyelvű képzésből tökéletesen hiányzik a fejlődés, változás, megújulás lehetősége.

De a hibák felismerésé is. Mi van akkor, ha az egyik oktató valamit hibásan tanít? Sajnos nekem volt szerencsém találkozni olyan játékelmélet tankönyvvel, amiben egy képlet teljesen hibásan szerepelt, láthatólag fogalma sem volt a szerzőnek az egészről. Ekkora hibára nem gondolok, csak valami apróságra, ami azért kell ahhoz, hogy valaki fontos államférfi/nő lehessen. Egyesek szerint sok száz közgazdász szaladgál az országban, akiknek mikroökonómia címén marxizmust tanítottak - jóval a rendszerváltás után is. Ha van több képzés, előbb-utóbb összeakad két ember, akik máshogy tanulták, vitatkoznak, utánanéznek, esetleg másnak is szólnak, a hibát ki lehet javítani. Ha csak egy képzés van, akkor a hiba örökké megmarad, nem lesz ellenvélemény - legfeljebb valami külföldi okoskodik majd, de ezeket ismerjük. Sajnos egy hiba nem csak megmarad, de életre kel, terjeszkedik, beépül mindenbe, egy hibás világ alakulhat ki. A matematikában az egyik bizonyítási módszer, az indirekt bizonyítás lényege, hogy hagyjuk a hibát élni, míg a végén egy nagy marhaság jön ki, s ha minden más lépésünk korrekt, ezt csak a hiba okozhatta.

Szóval nehogy valami nagy marhaság jöjjön ki. 

A bejegyzés trackback címe:

https://koczy.blog.hu/api/trackback/id/tr737545436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flúgatlan 2015.06.15. 23:45:49

A szerzőnél kevésbé lennék diplomatikus. "Szóval nehogy valami nagy marhaság jöjjön ki. " helyett "Tutira nagy marhaság jön ebből ki"-t írnék.

És felháborító böszmeség.

Ámbár, nem "tudás alapú társadalmat", hanem "munka alapú társadalmat" akarnak ott fent, ahhoz meg jó lehet az egyen-államtudós.

manager2008 2015.06.16. 00:12:23

Gondolkodni hol fogják tanítani az államtudóst? Eddig ilyesmi nem volt a tananyagban ha átnézzük a jogszabályokat.

midnight coder 2015.06.16. 07:09:45

Nem tudom. Ahogy a fejlett világ állapotát és eredményeit nézem az elmúlt 30 évben, nos... nem biztos hogy túl sok embert hoznék onnan még a honi állami vezetők okítására sem.

ursus artos 2015.06.16. 07:41:04

@Flúgatlan: ", ahhoz meg jó lehet az egyen-államtudós. "
Mert, milyen a nem "egyen-államtudós"???

kvadrillio 2015.06.16. 07:41:52

ez az IGAZI ERŐSZAKOS NEMI KÖZÖSÜLÉS.....
IGEN ! HÜLYE VAGY LATORCAI !!! MANTRÁZD CSAK A 70 ÉVVEL EZELŐTTI TÖRTÉNÉST......
IGEN ! ÍGY NEM SZABAD MŰKÖDTETNI EGY TÁRSADALMAT, MINT AHOGY MA TESZIK !!! KIZSÁKMÁNYOLNI ÉS RABSZOLGÁKKÁ TENNI, HAGYNI ÉHEN HALNI ŐKET ! RÉMÁLOM..., HOGY ILYEN FASZTOK IS SZÓHOZ JUTNAK, MINT TE, LATORCAI BÁCSI !.

Latorcai: a kormány addig fogja erőltetni a holokausztozást, amíg az természetessé válik
2015-06-16 06:31

Az államnak részt kell vennie az emlékezetpolitikai folyamatok alakításában, ösztönöznie, segítenie kell a múlt feldolgozását egészen addig, amíg az természetessé válik – mondta hétfőn a Miniszterelnökség kiemelt társadalmi kapcsolatokért (értsd: zsidó és cigány kapcsolatokért) felelős helyettes államtitkára a berlini magyar nagykövetségen a "roma holokausztról" tartott megemlékezésen.

Latorcai Csaba a Nemzetközi Holokauszt-emlékezési Szövetség (IHRA) soros "magyar" elnökségi programjának keretében tartott megemlékezésen rendezett pódiumbeszélgetésen kiemelte: "önmagában sajnálatos", hogy az államnak részt kell vennie az emlékezetpolitikában, de amíg vannak, akik számára "probléma" a nyilvános beszéd "a múltban elszenvedett olyan közös traumákról, mint a holokauszt", addig az államnak támogatnia kell a folyamatot.

Miután véget ért a "gyászmunka" és természetessé válik a beszéd az ilyen kérdésekről, az államnak "már nem lesz dolga", de egyelőre "van még teendő", és nem csak Magyarországon, hiszen Nyugat-Európa számos országában egyre emelkedik a "rasszista indíttatású bűncselekmények száma".

A holokauszt "nyomot hagyott az egész társadalomban", és az államnak "segítenie kell a megrázkódtatás feldolgozását". Dolgoznia kell azért, hogy a trauma feldolgozása tanulságokkal szolgáljon "nekünk és a gyermekeinknek arról, hogy miként nem szabad egy társadalmat működtetni" – fejtette ki Latorcai Csaba.

Magyarország már második alkalommal vállalta el az IHRA elnökségét, mert "tettünk és tenni akarunk azért, hogy legyen lehetőség beszélni erről a sebzettségről és meggyászolni mindazt, ami történt, és úgy gondoljuk, hogy meg tudjuk osztani tapasztalatainkat más országokkal" – tette hozzá a helyettes államtitkár, hangsúlyozva, hogy a "holokauszt" nem csak Magyarországhoz kötődik, hiszen "egész Európa mondott csődöt".

Hír

kvadrillio 2015.06.16. 07:44:45

@kvadrillio: JAHH IHRA VAN A TENGEREKEN...MDENEKÜLTERK MILLIÓI DÖGLENEK BELE......., MERT NEM ENGEDIK ŐKET BEVÁN DOROLNI.......EZ AZ IGAZI EMLÉKEZETPOLITIKA, AMI MA TÖRTÉNIK SOK MILLIÓ EMBERREL.........
NEM A 70 ÉVVEL EZELŐTTIEK.

Kivlov 2015.06.16. 10:50:36

A felsőoktatás ott elqródott, amikor 10-15 éve elindult a tömegképzés, boldog-bologtalan továbbtanult. Amikor meg bejött a mostani rendszer, hogy még felvételizni sem kell, na az a tényleges vicc kategória.

Flúgatlan 2015.06.16. 12:03:49

@ursus artos: "Mert, milyen a nem "egyen-államtudós"??? "

Olyan, amit nem egy belterjes kör nevel ki. Erről szólt a cikk: a legnagyobb jószándék mellett is komoly veszélyeket hordoz, ha egy képzés egy országban csak egy helyen érhető el.

igazi hős 2015.06.16. 12:59:53

@Kivlov: Marhaságot írsz. Nem tanult tovább annyival több ember, csak annyival többet vettek fel. Ha a között kell választani, hogy 100 embert képezünk a felvételtől a diplomáig vagy 300-at veszünk fel és ebből 150-et kivágunk az első félévben, majd 1-1,5 éve alatt még 50-et és 100 kap diplomát, akkor egyértelműen a 2. a jobb módszer még ha kicsit többe is kerül. Ugyanis egyáltalán nem a legjobb felvételizők a legjobbak az adott szakmára.
Magyarország még mindig aluliskolázott, diplomás munkaerőből hiány van. Tudom, hogy mindenkinek van kedvenc ellenpéldája, de az átlagdiplomás bőven nyereséges az államnak. (Ezt az összes kormány tudja, amelyik pénzt von el a felsőoktatásból, de nem érdekli, mert az elvonás jelen idejű, a bevétel elmaradás meg a távoli jövő.)

ursus artos 2015.06.16. 13:33:55

@Flúgatlan: "Erről szólt a cikk: a legnagyobb jószándék mellett is komoly veszélyeket hordoz, ha egy képzés egy országban csak egy helyen érhető el."

Filmoparatőr művész?
Színházrendező?
Bányamérnök?
Kohómérnök?
Erdőmérnök?
Ógörögtanár?

Kivlov 2015.06.16. 13:40:31

@igazi hős:
Akkor is marhaság azért felvenni, hogy "hátha jó lesz diplomásnak."
Menjen el szakmunkásnak, abból is hiány van.
Aki meg kibukik egyetemről, az már nem megy el szakmát tanulni. na belőle lesz a mekdöncis krumplisütő, a londoni pizzafutár vagy a pióca ingatlanos.

Netuddki. 2015.06.16. 14:40:07

Közgazdászként olyat le mersz írni, hogy a diákok a fogyasztók?

Valójában a diákok a termék, a fogyasztók pedig azok akik alkalmazzák őket.
süti beállítások módosítása