Minden országnak be kell fogadnia menekülteket, Magyarországnak konkrétan 1290 migránst, különben büntetést fizet, elutasított migránsonként 250000 eurót. A kormánynak most esett le, hogy százmilliárd forintról beszélünk. Hogy is van ez? Mióta diktálhat nekünk Brüsszel?
Brüsszel mindig is diktálhatott, csak eddig talán kevesebb volt a vita. Már az EGK alapításakor létrehozták azokat a szavazási mechanizmusokat, melyek segítségével a nem teljes egyetértésben támogatott ügyekben is születhet pozitív döntés, azaz egy csekély kisebbség ne akadályozza az Unió törvényhozási lendületét. Hosszú ideig az volt az elv, hogy a döntések lényegében egyhangúlag, vagy nagyon nagy többséggel szülessenek. Ma az Unió vegyesebb, mint valaha, ezt az egységet sokkal nehezebb összehozni. Konkrétan egy sima többségi szavazásnál az egyik oldal nyer, a másik veszít, így 50% az esélye, hogy a támogatók sikerre visznek egy javaslatot, ennek az esélye a Nizzai szerződés idején kb 2% volt. A Lisszaboni szerződés egyik fő célja a döntések könnyebbé tétele volt, ez sikerült is, ma kb 6x könnyebb döntés hozni.
A kisebb tehetetlenség árnyoldala, hogy könnyebb a kisebbség tiltakozását figyelmen kívül hagyni. A menekültkvóták kérdése pont egy ilyen eset. Ha Magyarország mellett Románia, Csehország, Szlovákia, sőt Lengyel-, és Franciaország is ellenzi a javaslatot a 2017-ig még alkalmazható régi szabályok szerint nem kerül elfogadásra, a mai szabályok mellett a vétó csak akkor működik, ha Spanyolország is a javaslat ellen szavaz (Index keretes írása alul). Egy nagy többséggel bíró kormányzatnak ez furcsa élmény lehet, de eddig is diktálhatott nekünk az EU, noha 2017 után diktálhat majd igazán.
A szabályváltozás nem minden országot érint egyformán. A közepes és kedvezőtlen demográfiai dinamikával rendelkező országok szavazati befolyása csökkent. Magyarország mindkettő, így duplán rosszul jártunk, egy számítás szerint a befolyásunk kb 3.4%-ról 2.2%-ra csökkent. Ez nem egyszerűen rossz érzés, hiszen jelentősen csökkent az érdekérvényesítő képességünk, sőt, ha a többi ország nem lesz nagyon jó fej, akkor a következő költségvetési ciklusban akár évi 600 milliárd forinttal is kevesebb juthat nekünk az EU pénzéből, ehhez képest a migráns-fejpénz nem is olyan sok.
1973-ig Jean-Claude Juncker hazája, Luxemburg semmilyen befolyással nem rendelkezett az EGK legfőbb döntéshozó szervében a Miniszterek Tanácsában (ma: az Európai Unió Tanácsa). Az alapító tagok közül Németország, Franciaország és Olaszország 4-4, Belgium és Hollandia 2-2, Luxemburg 1 szavazattal rendelkezett. 12 szavazat kellett egy javaslat elfogadásához.
Mit tehetünk?
- Kezdjünk el nagyon sok pénzt költeni az oktatásra, hogy ne forduljon elő még egyszer, hogy elsőként fogadunk el egy olyan javaslatot, ami nagyon európai, de mi szívunk vele a legnagyobbat. Nem az a baj, hogy a döntéshozók nem értenek mindenhez, hanem, az ha a hozzáértők itthon nem tudnak megélni, ha az itthon élők számára nem pálya a tudomány (ti. mert nem lehet megélni), aki meg itthon marad (az nyilván nem épelméjű, tehát) azzal meg nem áll szóba a politika. Ha már mi nem értünk hozzá, hallgassuk meg azt, aki igen: a lengyelek féle Jagellói kompromisszum egy tudományosan, matematikailag megalapozott javaslat volt (az ún Penrose-módszer), ami 3,2%-ot hagyott volna nekünk. Sajnos nem támogattuk, a nekünk károsat viszont elsőként fogadtuk el. Itt van, ki és hogyan szavazott 2007. december 17.-én.
- Lépjünk túl a múlt hibáin, az elmúltnyolcéven, és foglalkozzunk a jelennel.
- Tegyük fel, hogy lesznek migránskvóták:
- Ha befogadjuk őket, valószínűleg úgy fogunk járni, mint a csehek, hogy az ide telepített migránsok az első adandó alkalommal dobbantanak nyugatra,és megmarad a pénzünk is
- Ha fizetünk, mint a katonatiszt, szegényebbek, de következetesek leszünk. Váratlan húzás az unortodox sarokból.
A szabályokat be nem tartó országok pénzügyi szankcionálása nem meglepő húzás, egy országot mégsem lehet sarokba állítani. A büntetés mértéke vitatható, de lehet, hogy más, kevésbé harcos országokat jobb belátásra bír. Másrészt az összeg csak néhány százaléka annak, amit az Uniótól euróban kapunk, így a tagság még mindig vastagon megéri.