Több nőt!
2010. szeptember 26. írta: Kóczy László

Több nőt!

Viviane Reding, az EU igazságügyi biztosa nehezményezte, hogy az uniós cégek még mindig csak elenyésző arányban alkalmaznak nőket vezető testületeikben. Ha ez nem változik, akár uniós kvótákat is bevezethetnek. Precedens nélküli húzás lenne, kérdés, mi a hatása?

Az egyetem, ahova jártam, az utolsók között adott nőknek diplomát, bár női hallgatói már évtizedekkel korábban voltak. Első bázisuk éppen a kollégiumom, a Girton volt, - talán innen is az érdeklődés - jó messze a várostól, biztos, ami biztos, nehogy összezavarják a férfihallgatók fejét. Végignézve a régi képeken elszánt, tudásért való küzdelemben megedzett nőket látunk, sokan közülük sokra vitték. 

Ez nem is annyira meglepő. Aki ilyen ellenszélben is képes lépést tartani, az nyilván a legjobbak közé tartozik. Hiába vagyunk a XXI. században, hiába nagyobb a nők között a diplomások aránya, ezt például az Országgyűlés összetétele, vagy a tudományos életben vezető szerepet kapó nők aránya nem igazán tükrözi. Ez kihat a közjavak elosztására, de így eshet az is, hogy egy csecsemővel szavazó EU-s képviselőnő kisebb médiaszenzációvá válik. Az a nő, aki ezek után vezető pozícióba kerül, valószínűleg messze alkalmasabb, mint hasonló pozícióban levő férfitársai.

A kvóták és az ezzel járó pozitív diszkrimináció természetesen segít egyeseknek az állások megszerzésében, ugyanakkor az üzenet is az ellenkezőjére változik. Ha egy nő pusztán azért is bejuthat egy cég vezetőségébe mert nő és az érdemek másodlagosak, már teljesen más a jelzés: a női vezető az, aki neme és nem szakértelme alapján került kinevezésre. Sajnos ebből a szempontból mindegy, hogy egyenlő esélyek, vagy esetleg negatív diszkrimináció mellett is vezető lenne. Véleménye, utasítása ennélfogva másodlagos. Azt ugyanis, hogy a kvóták hátán vezetővé vált nők valóban vezethessenek is, ez a szabályozás sem szavatolná.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://koczy.blog.hu/api/trackback/id/tr862323120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flúgatlan 2010.09.26. 23:22:14

Gyagya dolog lenne a kvóta befejezése. Teljesen egyetértek, hogy ez pl. az érdemei alapján, a meglévő kis ellenszél ellenére is vezető posztra jutó nők érdemeit is csorbítaná. Meg egy csomó alkalmatlant hozna vezető posztra,

Csapjanak le az EU-szervek, ha azt látják, hogy konkrétan gátolják a nők pozícióba kerülését. De felülről előírni a kvótákat...

Az ugyanaz a marxengelszlenini lelkület, hogy majd a központ, az okosok eldöntik, mi is a jó a népnek és tervutasításba adják, mennyi gyapot termesztése is szükséges az Alföldön.

2010.09.27. 00:13:57

Nemcsak az üzenet változik meg, valóban óriási lenne a kontraszelekció. Az fel sem merül senkiben, hogy esetleg kevesebb nő érzi azt, hogy kedve lenne az egész napos stresszhez és acsarkodáshoz, meg sárdobáláshoz (amivel a politikusi, és általában a vezetői lét is nem kis részben jár), mint férfi? Nem úgy látom, hogy egy okos, ambiciózus, tehetséges nő ne tehetne meg bármit, amit egy hasonló kvalitású férfi megtehet.

Bandibacsi34 2010.09.27. 00:57:49

Érdekes olvasnivaló.
Esther Villard: Az idomított férfi

" A nők úgy intézik, hogy a férfiak helyettük dolgozzanak, gondolkozzanak, viseljék a felelősséget. A nők kizsákmányolják a férfiakat. De a férfiak erősek, intelligensek, fantáziadúsak, míg a nők gyengék, buták és fantáziátlanok. Akkor miért a nők zsákmányolják ki a férfiakat, és miért nem fordítva?"...
"Sajnos a férfiak, akik képesek és hajlandóak mindenen gondolkodni, a nővel kapcsolatos dolgokat tabusítják. A legnagyobb baj az, hogy ezek a tabuk olyan jól mûködnek, hogy már senki sem ismeri fel ket. A férfiak, anélkül hogy elgondolkoznának rajta, a nők számára háborúznak, a nőknek csinálnak gyerekeket, a nők városait építik. A nők pedig eközben egyre lustábbá, egyre ostobábbá, s anyagilag egyre igényesebbé válnak. A közvetlen kizsákmányolás, házasság, válás, öröklés, özvegyi-öregségi nyugdíjak primitív, de hatásos rendszere segíti őket a folyamatos meggazdagodásban. Az Egyesült Államokban az összvagyonok több mint a fele az ő kezükben van, s valószínűleg ugyanez a helyzet Európa haladó országaiban is. A nők hamarosan nemcsak pszichológiailag, hanem anyagi téren is abszolút hatalommal fognak uralkodni a férfiakon."...
"A férfi számára a hivatás gyakorlása mindig élet-halál kérdése. Egész jövője szempontjából rendesen az első évek játszanak döntő szerepet - az a férfi, aki 25 éves korában még nem lépett rá a felfelé vezető útra, reménytelen esetnek könyvelhető el. Ebben az időszakban teljesednek ki a képességei, és a vetélytársakkal folytatott küzdelem késélre menő harcaiban. A nagystílű kollegalitás álarca mögött állandóan lesben kell állnia, mások esetleges fölényének minden egyes jelét aggodalommal veszi tudomásul, és éppen úgy gyengeségük minden bizonyítékát azonnal saját hasznára kell fordítania. Emellett még mindig nem más, mint egy parányi csavar a gazdaság óriási gépezetében, amely őt annak rendje és módja szerint kizsákmányolja: miközben másokat nyúz, önmagát nyúzza a legjobban; az utasításokat, amelyeket ő ad, előzőleg ő kapta. Ha főnökei történetesen megdicsé!rik, ez sohasem azért történik, hogy örömet okozzanak neki, hanem azért, hogy további teljesítményekre sarkallják. Neki, akit arra idomítottak, hogy büszke és becsületes legyen, a hivatali élet minden napja a megaláztatások végtelen sorát jelenti: lelkesednie kell olyan árucikkekért, melyek nem érdeklik, nevetnie kell vicceken, amelyeket ízléstelennek tart, véleményeket kell képviselnie, amelyeket nem oszt. És közben egy pillanatig sem szabad elfelejtenie: a legkisebb hanyagság pozícióvesztést jelenthet, egyetlen nem helyénvaló megjegyzés a karrierje végét jelentheti.

A nő, akiért és akinek a szemei előtt ez a harc folyik, teljes lelki nyugalommal szemléli a dolgokat. Számára a munkában töltött idő a flört, a randevúk, az enyelgés ideje - közben színleg némi munkát is végez, amely rendszerint semmi felelősséggel nem jár. Tudja, hogy mindez elmúlik (és ha nem, akkor is legalább évekig ebben az illúzióban élt). Ezért aztán biztos távolból figyeli a férfiak küzdelmét, alkalomadtán tapsol az egyik vagy másik harcosnak, megrója vagy bátorítja őt. És miközben kávét főz nekik, kibontja a postájukat vagy lehallgatja a telefonbeszélgetésüket, hidegvérrel megejti a választást. Amint megtalálta élete párját, visszavonul, és átadja a helyét a fiatalabb generációnak."Ugyanez a helyzet a tanulóifjúság körében is. Az észak-amerikai főiskolákon és egyetemeken több nő van mint valaha, de a végzett hallgatónők száma kisebb, mint a II. Világháború előtt. A hallgatónők az előadások alatt tavaszi ruhatárukat tervezik, a szünetekben kacérkordnak, és az átlátszó gumikesztyűk alatt vérvörösre lakkozott körmökkel hullákat boncolnak. Eközben férfikollégáik egy kártyára tettek fel mindent. Egy nő számára elég, ha főiskolai vagy egyetemi tanulmányait jeggyűrűvel zárja le; a férfi számára még a diploma sem elég. A diploma megszerzéséhez elég könyv nélkül megtanulni az anyagot (kevés vizsgáztató tud különbséget tenni a tudás és a blöff között), a férfinak azonban meg is kell értenie, hogy miről van szó. Később anyagi jóléte, hírneve és gyakran emberek élete is ismereteinek megalapozottságától függ.....
stb stb.

Bandibacsi34 2010.09.27. 01:00:19

....Miután lefényképezték az első amerikai nőt egy telefonpóznán, az első női bádogost, az első építő munkásnőt és az első női bútorszállítót és képeiket a világ minden újságja is hozta, a cirkusznak vége lett. Miért is folytatódott volna? Elvégre nem öröm követ törni, bútorokat cipelni, vagy vízvezetéket javítani. A férfiaktól eltérően a nők választhatnak, hogy akarnak-e így kínlódni vagy nem. Világos, hogy a legtöbben nemet mondanak. És ha választhatnak, a legtöbben a katonai és háborús szolgálat ellen döntenek. A nők véleménye szerint a nő úgyis mindig pacifista: a háborúkat a nők választójoga ellenére, mindig a férfiak kezdeményezik......

Panna Manna 2010.09.27. 02:47:44

Engem amúgy az döbbent meg, hogy amikor a nők a jogaikat követeleik, akkor elvárják, hogy a férfiakkal egyenrangúaknak legyenek kezelve, viszont amikor a kötelezettségeket kellene teljesíteni (azaz számon vannak kérve), akkor kivívják maguknak azt a tiszteletbeli pozíciót, ami őket, mint a "gyengébbik" nemet nőként megilletik.

Emancipáció ... valóban szüség volt erre ilyen hatalmas arányban? Mert oké, alkalmazzanak több nőt itt is, ott is: DE akkor a nőkre háruló feladatokat ki látja majd el a családban? A férfi? Vagy egyszerre állja meg a helyét a nő fő állásában az alkalmazó munkahelyen, és másodállásban otthon is? Hány réteg bőrt akarnának a nők lehúzatni magukról, vagy a férfiak a nőkről? Nem feltétlenül kivitelezhető ez az igényesség teljes százalékában.

Hiszen mindannyian tudjuk, hogy nem lehet fő-és mellékállást is egyforma kvalitással és intenzitással végezni, mert valamelyik háttérbe szorul a másik előnyére, javára. Így a gyerekekkel ki foglalkozik? A családi otthon melegét, a tüzet ki őrzi?

Nem véletlen, hogy most a 21. században érkezett el ez a nagyfokú züllés, ami romlásba és nyomorba dönti az emberiséget, mivel a társadalom az emberi kapcsolatok szövevényes hálózatrendszeréből fakad, de ha az elszemélytelenedik, akkor többé nem az "ember" lesz a meghatározó szereplő, hanem a virtuális tér és világ, amelyet a valóságra, mint egyfajta kényszerzubbonyt ráhúz ez a folyamat.

A félreértések elkerülése végett tévedés ne essék, nem vagyok hímsovi vagy nőgyűlölő, hiszen nememet tekintve én is a hölgykoszorúba tartozok:)

Koopac 2010.09.27. 03:43:07

@Balu1st: Nagyon jó szempont, amit felhoztál. Azt kéne megnézni, hogy a vezetői ambíciókkal rendelkező nők, illetve férfiak közül hányan jutnak el oda, és nem a népesség arányában. Tényleg eléggé másképp festene a kép!

Az az érzésem, hogy még úgy is a férfiak javára billenne a mérleg, de sokkal kevésbé. Az oka lehet előítélet, de szerintem manapság ez már sokkal kevésbé jellemző. A másik ok lehet az, hogy a nők a gyerekvállalás miatt biztosan kiesnek a munkából legalább egy pár hónapra, míg a férfiaknál ez (biológiailag) nem szükségszerű. Lehetne ezt ellensúlyozni úgy, hogy gyerekvállaló párnak együtt, vagy külön-külön ugyanannyi időt kellene otthon tölteni, vagy ha ez nem kivitelezhető, akkor a férfiaknak kötelező katonai/polgári szolgálatot bevezetni, ami miatt hasonló ideig nem számíthatnak rájuk a munkaadók.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.09.27. 04:47:01

"Precedens nélküli húzás lenne, kérdés, mi a hatása?"

Miért lenne ez precedens nélküli? Nálunk is kitalálták a nagyeszűek nemrég, hogy több cigány kell a hivatalokba. Az a furcsa, hogy annak ellenére, hogy ez az ötlet baromság, nem is lett belőle semmi. De régebben volt olyan is, hogy több négert a közhivatalokba, több traktorost és kolhoznyicát a pártvezetésbe és így tovább. Az EU igazságügyi biztosának sincs több esze ezeknél.

Flúgatlan 2010.09.27. 07:53:59

Még egy szempont ahhoz, hogy lehet, hogy a vezetői pozíciókban kevesebb a nő, de az összkép egész más lehet:

Vajon hogy lehet, hogy a nők átlagéletkora annyival magasabb, mint a férfiaké? Nemcsak háborús időkben. Lehet, hogy globálisan mégis a férfiak vannak jobban terhelve? És ennek ellenére előbb mehetnek nyugdíjba, mint a férfiak. (Legalábbis nálunk.)

A tisztelt biztos asszony ezt miért nem taglalja? Pedig ez az, ami globális jellemző lenne. Nem állítom, hogy a nők szipolyozzák a férfiakat, azért van ez így, de az európai kultúrkörben a nők elnyomásáról beszélni elég szelektív gondolkozással lehet csak.

Szerintem az erőltetett egyenlősdi teljesen téves dolog. Legyen meg a lehetőségük a nőknek, hogy vezetők legyenek, de ne legyen kvóta. Mint ahogy egy férfi is mehet óvóbácsinak, csak kevesen akarnak, meg a társadalmi szokások sem bátorítóak erre nézve. Az óvóbácsik arányára is legyen kvóta? (Aztán az "óvóperson" transz-szexuálisok következnek?)

Macskanátha 2010.09.27. 08:05:33

Ez az egész kvóta dolog egy bullshit! Nemcsak egy jogász, hanem egy átlagos jogérzékkel rendelkező ember is síkítva röhög rajta! Még ha az Európai Uniós intézményekben alkalmazott "pozitív" női kvótáról beszélt volna, az is necces lenne, tekintve, hogy ott is elvileg a szakértelemnek kellene csakis számítania, nem annak, hogy mi van a lába között. Na de az EU-ban működő cégek 95%-a abszolút magántulajdonú cég, zéró állami tulajdonrésszel. Innentől kezdve a tulajdonos, vagy a részvényesek által felhatalmazott elnök/vezérigazgató majd el fogja dönteni, hogy kivel kíván együtt dolgozni. És ebbe nincs belevau Brüsszelből. Pont!

is 2010.09.27. 08:08:32

két kérdést kell megvizsgálni:
1. mennyi lenne a 'természetes' arány? 50%? több? kevesebb?
2. mekkora az ellenszél?

1. kideríthetetlen
2. ma, Magyarországon a praktikus kormányfő (Navracsics) képes volt benyögni, hogy a politika nem nőknek való, tehát az ellenszél ÓRIÁSI. @Flúgatlan: gondolod át ezt a "kis ellenszél" dolgot magadban. valamint a nyugdíjkorhatár 62 év. mindenkinek.

most még elolvastam a kommenteket is. ha ez nem óriási ellenszél, akkor semmi.

is 2010.09.27. 08:10:13

@Macskanátha: "ott is elvileg a szakértelemnek kellene csakis számítania, nem annak, hogy mi van a lába között"

pont ezt mondja ő is, hogy hiába egyforma a szakértelem, azokat veszik fel, akiknek fasz van a lába között. most akkor rajtad is visítva röhögjünk?

Macskanátha 2010.09.27. 09:04:47

"pont ezt mondja ő is, hogy hiába egyforma a szakértelem, azokat veszik fel, akiknek fasz van a lába között. most akkor rajtad is visítva röhögjünk?"

Csakhogy azt bizonyítani is kéne, hogy valakit csak azért részesítenek előnyben, mert férfi. Finoman szólva ennek nehéz a bizonyítása. Ha viszont az EU kvótát állítana fel, és ennek alapján kerülne be "X" mennyiségű nő a vezetésbe, ott már nem szorulna bizonyításra, hogy nem a képességei miatt került oda, hanem csak az elsődleges nemi jellege miatt. Szóval öngól...

Gurmai Zita · http://www.gurmai.hu 2010.09.28. 12:40:07

Egyetértek azzal, hogy az ideális helyzet az lenne, ha a nők és a férfiak kizárólag érdemeik alapján kerülnének vezető pozícióba. Ez azonban ma sajnos nincsen így. A nők előrejutását több dolog is akadályozza (és kifejezetten nem a tehetségtelenségre gondolok):

1. A lányokat kisgyermekkoruktól kezdve – tudat alatt is – „lányos viselkedésre”, követésre kondicionálják a családok, kultúránk az erőt és a vezetés képességét inkább a férfiakhoz kapcsolja,

2. A lányokat nőies szakmák választására bátorítja a társadalom (kevés a női mérnök, mint ahogy kevés az óvóbácsi is),

3. a nők nemcsak hogy nehezebben jutnak a csúcsra, de az arra való ösztönzés sem része a kultúrának (egy ambiciózus nőt könnyebben szólnak meg, hogy „karrierista”, mint egy férfit),

4. a vállalati kultúra a nőiesnek tartott személyiségjegyeket (pl. empátia, óvatosság) még akkor sem tekinti a „jó vezető” személyiségjegyeinek, ha azokról elméletben mindenki tudja, hogy szükségesek és hasznosak, értéktöbbletet hoznak a vállalatoknak,

5. a vezető pozíciókkal járó nehézségeket nehezebben oldja meg egy nő, mint egy férfi (lásd például magánélet és munka összeegyeztetése, családalapítás és gyermekvállalás).

Tisztességes futóverseny úgy indul, hogy az emberek felállnak a rajthoz, és a jobb futó győz. Ez a futóverseny azonban úgy néz ki, hogy elől indulnak a férfiak (a tehetségtelen férfiak is!), a hátuk mögött fél kilométerrel pedig a nők. Ez a fél kilométer pedig akkora előny, amekkorát egyszerűen lehetetlen behozni.

Az igazságtalan előny leküzdésének eszköze a kvóta. Nem állítom, hogy jó eszköz, még azt sem állítom, hogy örökké használni kell – ha elég nő került pozícióba, az talán megváltoztatja a társadalmi berögződéseket, a kvóta előbb-utóbb okafogyottá válik, s valóban az érdem lesz a fő kiválasztó elv. Sajnos most sem az érdem a fő kiválasztó elv, mert ha az lenne, akkor a nők is ugyanarról a vonalról indulhatnának, mint a férfiak. Sajnos még senki nem talált ki jobbat a kvótánál nők fél kilométeres igazságtalan hátrányának a leküzdésére.

Koopac 2010.09.28. 17:54:26

@Gurmai Zita: AZ első öt ponttal azt gondolom egyet lehet érteni, sok igazság van benne. Talán még a futóversenyes hasonlat is helyénvaló. De elég nagy logikai ugrás az, hogy "Az igazságtalan előny leküzdésének eszköze a kvóta.". Ez mégis honnan jön? Mert sehogyan sem következik abból, amit leírtál korábban. Vagy ez axióma? A képzeletbeli futóversenyen is így kellene csinálni? A nők hátrányból indulnak, de a pasik felének előre kell engedni a nők felét? Milyen futóverseny már ez? Nem inkább a hátrány okait kellene megvizsgálni (ahogy ez első 5 pontban elkezdted), és megszüntetni?

Gurmai Zita · http://www.gurmai.hu 2010.09.29. 13:53:13

@Koopac: A férfiaknak nem ELŐRE kell engedniük a nőket, hanem maguk MELLÉ, hogy a férfiak és nők azonos esélyekkel, azonos startvonalról indulhassanak.

A kvóta nem helyettesíti az eredendő hátrányok felszámolására irányuló törekvéseket - a kvóta tüneti kezelés, egy eszköz, amelyet csak a kiindulási hátrányok felszámolásáig, átmeneti jelleggel szabad használni.

Kóczy László · http://koczy.blog.hu 2010.09.30. 01:46:53

Nagyon örülök az érdekes vitának, de kérem a hozzászólásokat kulturált mederben tartani. Ne feledjük, hogy hölgyek is olvassák!
süti beállítások módosítása