Jövőre más lesz a kötelező is; ezentúl nem az fizet sokat, akinek nagy a motorja, hanem akinek erős. Mintha a kocsik maguktól mennének egymásnak.-írja a népszerű autós blog. Tényleg, miért fizet többet az egyik, mint a másik?
No de miért fizetne ugyanannyit?
Szerintem a baleseti kockázat két dologtól függ: attól, hogy valaki mennyit és hogyan vezet. Nem teljesen korrekt, hogy az is ugyanannyit fizet a kötelezőre, aki rendszerint villamosozik és csak a családi bevásárláshoz húzza elő a kocsiját és az, aki egy ugyanilyen autóval naponta kétszáz kilométert autózik. A kötelezőt azonban előre kell venni, ha bemondásra menne, akkor papíron mindenki békávézna, ha meg utólag ellenőriznék, akkor a kilométer-számláló visszatekercselés eltűnőben levő hagyománya hirtelen országos népmozgalommá válna.
Ez tehát nem megy. A biztosítók itt is egy régi eszközhöz nyúlnak és megpróbálják az intenzív és a kevésbé intenzív úthasználókat különböző viselkedésre. bírni. Ez pedig nem is olyan nehéz, hiszen a fenti példát leírni is nehezemre esett, hiszen annyira valószínűtlen. Aki csak bevásárlásra használja a kocsiját, az nem fog egy sokmilliós autócsodát parkoltatni naphosszat a ház előtt, aki viszont naponta órákat autózik, annál a kényelem, a biztonság mindennél fontosabb így egy nagy, erős kocsit választ még a magasabb költségek mellett is. Ez a különbözőség nem a biztosítók érdeme, eleve így viselkedünk, viszont ha a nagy/erős motorú kocsikra (még) magasabbak a költségek, akkor (még) kevesebben vesznek ilyet hobbiautónak is. Így tehát végülis az fizet többet, aki többet autózik. Vagy rossz helyre igazodik.