A napokban jelent meg -Biró Péterrel és Sziklai Balázzsal közösen jegyzett - cikkünk a fenti címmel a Közgazdasági Szemlében (a letöltéshez regisztráció szükséges) és ma az Index és az Origo is foglalkozott vele. A cikk sem túl hosszú, de röviden összefoglalom, hogy miről szól és miről nem.
Az új választási törvény talán fő célja, hogy a korábban drámaian különböző méretű választókörzeteket felszámolva végre hasonló befolyása legyen minden magyar állampolgárnak. A választási törvény néhány kézenfekvő, vagy praktikus szabály rögzítése mellett meg is határozza, hogy hogy nézzenek ki az új körzetek.
Az Index szerint az új körzetek a jobboldalnak kedveznek. Tanulmányunk nem foglalkozik az egyes körzetek kialakításával, de tény, hogy az átrendezés előtt Budapesten és Pest megyében voltak a legnagyobb körzetek, vidéken a legkisebbek, tehát az egyenlősdi a kisebb, rétegpártoknak kedvez, míg a hagyományosan vidéken erősebb Fidesznek nem. Tény az is, hogy az előző körzetkiosztással is nyert már kétharmadot a jobb- és a baloldal is, magyarul a körzetek kialakításának legfeljebb kicsi és tranziens hatása lesz.
Amivel mi foglalkozunk az a körzetek megyék közti kiosztása. Hány körzet legyen Tolna, vagy Vas megyében, meg hasonlók. Feltesszük, hogy a megyén belül a választókat igazságosan osztjuk szét a körzetek között, bár ez sem működik feltétlen. És ez nem csak azon múlik, hogy a szavazók száma osztható-e a körzetek számával...
Nagyobb baj, hogy már a megyék közötti kiosztás is macerás. Tolna megyében mindenképpen túllépjük a 15%-os eltérésküszöböt: Ha két körzet van, akkor felfelé, ha három, akkor lefelé.
Az Index cikke "Lehetetlen a szabályos választás 2014-ben" tehát tehát igaz, valóban olyan törvényt csinált magának az állam, amit nem tud betartani. Már megint rossz törvényt csinált a kormány? Igen... de hozzá kell tenni, hogy az új megyék közötti kiosztás sokkal igazságosabb, mint a korábbi volt, ráadásul a korábbi önkényes kiosztás helyett pozitív alapelveket fogalmaznak meg, ráadásul az EU-s Velencei Bizottság ajánlása alapján. Szóval az EU béna? Nos... tervezünk egy cikket, ami egy kicsit alaposabban kivesézi a VB ajánlását, de cikkben is bemutatunk pár furcsa tulajdonságot. Ez az ára az egyenlősdinek.
És az amerikaiak? A demokrácia (szerintük) őshazájában a körzetek egyenlőségét törvényben rögzítették, de a gyakorlatban a mienknél sokkal nagyobb méretbeli eltérések is vannak, tehát az Újvilágban sokkal nagyobb a választók közötti egyenlőtlenség a körzetek kialakítása ügyében pedig elég megnézni Illinois 4. választókörzetét a fenti képen.
Ezeket tekintetbe véve már nem is olyan rossz az új rendszer. Persze lehetne javítani; meg is fogalmaztunk pár javaslatot: egy világos algoritmussal elkerülhető a későbbi manipuláció, kicsit több képviselő, vagy nagyobb közigazgatási egységek esetén pedig a törvényi határérték (könnyebben) betartható lenne.