Várhatóan betiltásra kerül az Uber. Vajon a szabályozó népszerűtlen, de szükséges intézkedéséről van szó, vagy ez a jogászdiktatúra újabb túlkapása? Mit nyerünk és mit veszíthetünk?
Egy barátom régi hobbija az orvoslás - már gyerekkorában is békákat boncolt - ezért újabban esténként kisebb műtéteket vállal. Volt egy nagy garázsa, kitakarította, igazából a felszerelése eddig is megvolt, kicsit utánaolvasott a dolgoknak, ha meg valami nem lenne meg fejben, ott a net. Eleinte kicsit bizalmatlanok voltak a páciensek, de az egész egy netes alkalmazáson keresztül történik és már 25 lájkja van. Mondanom sem kell, nincsenek várólisták, az egész sokkal olcsóbb, mint akár TB-t fizetni, vagy magánkórházba járni. A havaromnak van belőle egy kis mellékes, s az egészben nincs különösebb kockázat, hiszen a szomszédban van a mentőállomás, ha esetleg bármi nem úgy sikerülne. Ilyen még nem nagyon fordult elő, hiszen a regisztráció során egy elég komoly kérdőívet ki kell tölteni, szóval nagyon megszűrik, hogy ki kerülhet fel.
Ez persze csak vicc, ilyet nem lehet csinálni! Az orvoslás egy nagyon szigorúan szabályozott terület. Mivel egy bizalmi termékről, illetve szolgáltatásról van szó (credence good), a műtét, illetve az orvos minőséget csak túl későn, többnyire a szolgáltatás igénybevétele után sem tudjuk megítélni, erős, megbízható biztosítékok kellenek. Egy bizalmi termék esetében ilyen felügyeletet nyújthat egy tudatos fogyasztókat tömörítő egyesület, egy minőségi laboratórium, vagy egy állami intézmény, aminek hozzáférése van a szükséges labor infrastruktúrához.
Hasonló szabályozást kapott a fővárosi taxi is, amit a BKK felügyel és a budapesti közlekedési rendszer része. Bizalmi termék-e a taxizás? Valahol igen, hiszen gyakran nem tudjuk, hogy a sofőr a legjobb útvonalat választotta-e, de a szabályozást nem ez indokolja, hanem az utasokra és a környezetre terhelt kockázatok: a rutintalan vezető, vagy a nem megfelelő műszaki állapotú kocsi által okozott baleseti kockázat. A taxis műszaki vizsga alaposabb és gyakoribb, így valószínűleg rendben lesznek a fékek, meg a keréknyomás, míg szabályozás nélkül erről legfeljebb az ügyben anyagilag érdekelt sofőr nyilatkozhat. Fontos az is, hogy a szolgáltatás megbízható legyen: mindig, vagy majdnem mindig legyen elérhető taxi, hogy becsekkolás előtt 1 órával telefonálva biztosan elérjem a repülőt, stb stb.
A pár éve bevezetett fix áras szabályozás elvileg a piac tisztulásához vezet, hiszen nem éri meg "olcsó" taxit hívni, s a magas tarifák fedezik a "sárgítás", a taxióra, meg sok más dolog költségeit is. A fix ár, azt szoktuk mondani, a minőségi verseny felé tereli a piacot - és többnyire tényleg nincs okom panaszra. Ugyanakkor a magas ár azt is jelenti, hogy a potenciális fogyasztók közül sokan drágállják a taxit, sok, potenciálisan profitábilis üzlet nem jön létre (ezt nevezzük holtteher-veszteségnek - deadweight loss): pl ha a kocsi (+ a sofőr) 150 forintból is elmegy egy kilómétert, én 200-at fizetnék érte, de az ár 280.
Itt jön be az Uber, ami elsősorban olcsó áraival, de innovatív szolgáltatásaival is terjed. Az Uber eredetileg teljesen mezei sorőröket alkalmazott, szabályozói nyomásra váltak a sofőrök vállalkozókká és adnak már számlát is. Baj ez? Ugyanúgy, mint aki a barátomhoz megy vakbélműtétre, tudja, hogy az alsó polcról vette le a terméket, lehetnek kisebb gubancok. Sajnos ez nem így megy. Ha valaki műteni akar, azt az orvosi elvégzésével kell kezdeni (stb.). Ha az a szabály, hogy taxi csak sárga lehet, akkor az Uber kocsijainak is sárgának kell lennie, hiszen minden taxi sárga (kivéve pl. az Elit Taxi, vagy az Oszkár Telekocsi autói...), ha a sárga rendszámot írja elő, akkor taxis vizsga kell, ha 280/km, akkor annyi, stb.
Legutóbb egy magát innovatívnak hirdető taxis társasággal akartam utazni: weboldalukon egy formanyomtatvány kitöltésével lehetett kocsit kérni - sajnos még a tartózkodási helyemet is be kellett írnom, pedig ezt a telefonom is meg tudta volna adni. A társaságban mások kb 3 perc után már a 6x6 kocsijában ültek, én 10 perc után lettem kicsit türelmetlen - a telefon után kiderült, hogy díszpécser elfelejtett valamit frissíteni, így eddig meg sem kapta a rendelést, de amúgy sem tud kocsit küldeni. Remek. Az Ubernél ilyen nem fordul elő, hiszen ott azt is látni, hogy merre jár a kocsink. Nem lehetne, hogy valamelyik taxis cég együtt dolgozzon az Uberrel, vagy az Uber mondja azt, hogy ők egy fuvarszervező cég, akik ugyanúgy taxisokkal dolgoznak és végre vége lenne ennek a komédiának?